ivnivs, iBeöemaenöt» De houtsneden in de Groote schrijf almanach verbeelden de stichtelijke boodschap die de almanak uitdraagt. Dit is uitzonderlijk, omdat houtsneden in almanakken over het algemeen een neutraal karakter hebben. Op titelprenten zien we meestal een portret van de auteur, een stadsgezicht of een astrono mische voorstelling. De kalenderprenten tonen gewoonlijk de kringloop der natuur en de maandelijkse (landbouw) activiteiten. Op de titelprent (zie afbeelding 1) van de Groote schrijf almanach zien we een rechts een slang, het symbool voor de zondeval. Deze wordt aangevallen door een valk, die naast de adelaar en ooievaar geacht werd de slang en dus het kwaad te kunnen doden. Links staat het Lam Gods met het vaandel van cle wederopstanding. Onderaan is een interieur van een hervormde kerk zichtbaar. Helemaal bovenaan staan enkele astronomische symbolen zoals een armillair- sfeer (om astronomische berekeningen te maken), een zon en een zonsverduiste ring. De kalenderprent Juni uil cle Groote schrijf almanach voor 1621. (Atlas van Stolk, Rotterdam) De twaalf kalenderprenten in de almanak tonen nieuwtestamentische taferelen die samengaan met seizoenkenmerken. Deze afbeeldingen worden toegelicht door een (moralistisch) vierregelig vers. Zo toont de maand juni (afbeelding 2), waarin de schapen worden geschoren, Jezus als goede herder die het verloren schaap terugbrengt. Op de achtergrond zien we de vrouw die haar penning zoekt (Lucas V, vs 15). Het begeleidend versje luidt: 'De Son die loopt nu door de Kreeft./ 't Verloren Schaep dat is ghevonclen,/ De Vrouw heur penning wed'rom heeft/ God soeckt u mensch, keert, laet de zonden.' Bij de maand december (afbeelding 3) zien we het kerstverhaal met de Heilige familie in de stal verbeeld. Door een schaatsende man op de achtergrond wordt het verhaal in een Nederlandse omgeving geplaatst.10 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1994 | | pagina 24