een bestaand pand een winkelpui toegevoegd, maar het gebeurde ook dat een totaal nieuwe winkel werd gebouwd, In Zierikzee zijn meerdere winkelpuien uit de periode 1850-1945 bewaard gebleven, hoewel er ook veel zijn aangetast door recente verbouwingen. Winkelpuien werden uitgevoerd in de voor de periode van ontstaan karakteristieke stijlen. In de negentiende eeuw werd voornamelijk gebruik gemaakt van het neo-classicisme en aan het begin van de twintigste eeuw zorgde de toepassing van tegeltableaus, gekleurde, geglazuurde baksteen, gias-in-lood en ook gietijzeren kolommen en balken voor een opvallend uiterlijk. Infrastructuur en nutsvoorzieningen Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw werden aan de infrastructuur veel verbeteringen aangebracht. Schouwen-Duiveland werd beter bereikbaar en bereisbaar. Wegen werden verhard en daardoor ook in de winter bruikbaar. In 1900 werd de door de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM) aangelegde tramlijn geopend. Het Schouwen-Duivelanclse gedeelte liep van Zijpe naar Zierikzee en verder via Noorclgouwe naar Brouwershaven. Bij de tramweghaven Zijpe sloot dit door middel van een bootdienst aan op het tracé van Anna Jfacobapolder via Sint Philipsland naar Steenbergen, alwaar aansluiting bestond op andere lijnen. In 1915 wercl de lijn verlengd van Brouwershaven naar Burgh. De tramlijn was niet alleen van betekenis voor het vervoer van passagiers, maar ook van groot belang voor het vervoer van suikerbieten naar suikerfabrieken in Brabant en Zuid-Holland. De tramlijn was tot de watersnood in 1953 in gebruik. Tegenwoordig zijn de tramrails verwijderd, maar een enkele tramhalte is nog her kenbaar. bijvoorbeeld aan de Heereweg bij Noordgouwe. Aan de Burghseweg in Burgh bevindt zich de sterk verbouwde, maar nog wel als zodanig herkenbare voormalige watertoren voor de stoomlokomotieven en in Brouwershaven resteert de voormalige reparatiewerkplaats, voorzien van een reeks zaagkappen. In de periode 1850-1945 waren er enkele grote, reeds vóór '1850 tot ontwikkeling gekomen havens op Schouwen-Duiveland, zoals Zierikzee, Brouwershaven en Bruinisse. Deze havens waren van belang als overslaghaven van goederen, als veerhaven, als vestigingsplaats van scheepswerfjes of als vissershaven. De haven van Brouwershaven maakte in de negentiende eeuw een nabloei als overslaghaven voor Dordrecht en Rotterdam door. In verband hiermee vestigden zich loodsen en douane-beambten in het stadje en werden aan de haven een loodskantoor, een tonnenmagazijn en een telegraafkantoor gebouwd, terwijl ook horecavoorzieningen een bloei doormaakten. Het loodskantoor aan de Haven Noordzijde uit 1849 is een fors pand met een bakstenen lijstgevel op een natuurstenen plint, een middenrisaliet, een kroonlijst en rustica-achtig hoeklise- nen, als geheel kenmerkend voor het waterstaatsclassicisme. Ook het tonnenma gazijn uit '1882 neemt tegenwoordig nog een dominante plaats in aan het eind van het havenfront. Bruinisse, van oudsher een vissersplaats, maakte een grote bloei door dankzij de mosselvangst. De haven breidde zich in de tweede helft van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw meerdere malen uit en bedrijvigheid verbonden met de visserij kwam tot ontwikkeling, zoals scheeps werfjes en fabrieken voor de verwerking van de zeeproducten. Iets ten zuiden van Bruinisse, bij Zijpe, werd in 1900 de veerhaven van het veer Anna Jacobapolder-Zijpe uitgebreid tot tramweghaven. De tramverbinding was tot 1953 in gebruik en de veerdienst was tot 1988 in de vaart. De aanleginrichting is enke le jaren geleden verwijderd. Vlakbij deze haven werd. in 1931 een bijzonder type '120

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1995 | | pagina 122