haven aangelegd, namelijk de Rijksvluchthaven die diende als toevluchtsoord voor schepen die op de drukke vaarroute van Rotterdam en de Rijn naar België bij slecht weer in moeilijkheden dreigden te komen. Voorts kende Schouwen-Duiveland verschillende kleinere tijhaventjes, die vooral van belang waren voor de verscheping van landbouwprodukten. In verband met afdamming of inpoldering en dijkverhoging naar aanleiding van de Deltawerken, zijn veel van deze haventjes gedempt. Een aantal heeft de functie van jachthaven gekregen. Het haventje van Viane, vlakbij Ouwerkerk, was oorspronkelijk een post- en veerhaven en daarna een landbouwhavenVanaf 1959 tot 1985 was de haven in gebruik als scheepssloperij. In '1931 werd de eerste luchtlijn op Schouwen-Duiveland geopend, die tevens de eerste binnenlandse luchtlijn van de KLM was. Vanaf Rotterdam Waalhaven was het twintig minuten vliegen naar Haamstede, waar het vliegveld was gevestigd. Een retourtje Rotterdam-Haamstede kostte circa 12,75 en een enkele reis 7,50. Toen in .1.932 de lijn ook nog werd doorgetrokken naar Vlissingen en het jaar daarop tot Knokke in België, werd deze lijn de drukste en meest rendabele voor de KLM. Gedurende de eerste jaren was het stationsgebouw slechts een houten optrekje, maar met de opening van een modern stationsgebouw met restaurant in 1934 werd ook in deze behoefte voorzien. Na de tweede Wereldoorlog is de luchtlijn niet hersteld, maar sinds 1957 is het vliegveld in gebruik als zweef- vliegterrein. Nutsvoorzieningen Het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw wordt geken merkt door een grote ontwikkeling van de nutsvoorzieningen. Het gasbedrijf, het electriciteitsbedrijf en het waterleidingbedrijf ontstaan en krijgen ieder hun eigen, kenmerkende gebouwen. Watertorens zijn in dit kader de meest in het oog sprin- Hoogloremialion voor de bovengrondse elect'ricileils- voorziening in Dreischor. (coll. MlP/MSP-Zeeland) 121

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1995 | | pagina 123