molen op zijn erf achter de werkplaats met als doel. het uitproberen van het toen in Zeeland nog niet zo bekende zelfzwichtende kleppensysteem zoals hij dat later op "De Haan aangebracht heeft. Het toepassen van dergelijke verbeterin gen was noodzakelijk om de concurrentie tegen de motormaalderijen vol te hou den. In '1955 is de molen geschonken aan de gemeente en later verplaatst. Tegenwoordig bevindt zich weer een compleet maal werk in dit kleine werktuig. Zoals in de vroegere steden meestal het geval was had ook Brouwershaven meerdere privileges waardoor er ook meerdere molens gebouwd konden wor den. Waarschijnlijk heeft er een vijftal gestaan. Bij de buurtschap Moriaanshoofd zien we de riet gedekte houten achtkant. Deze molen heeft een voor een korenmolen grote vlucht van 25.60 m. Dit is een gevolg van het feit dat dit oorspronkelijk een watermolen is geweest, die in 18tS6 vanuit Zuid-Holland hier naar toe is gebracht. Hij was cle vervanger van een wip- korenmolen. die wegens te lage opbrengst gesloopt, werd. De zeer fraai ogende molen verkeert inwendig nog in prima staat en is met wat kleine reparaties weer geschikt te maken als produktiemolen. Te Eikerzee vinden we "De Lelie", een vrij kleine grondzeiler welke in 1(868 werd gebouwd. Ook deze molen heeft een zeifzwachtend wieksysteem gehad. Bij de laatste restauratie is een zogenaamde "Fauel'Tok aangebracht op een roede. Deze voorziening welke een betere trekkracht moet garanderen is bovendien uitge voerd met remkleppen, zodat te grote snelheden worden voorkomen. De molen loopt daardoor bij harde wind ook zeer rustig. Niet ver van deze molen vinden we een bijna gelijkwaardige. Deze dateert echter al van 1748. De wieken zijn hier zoals oorspronkelijk het geval was. uitgevoerd, met het oud Hollandse tuig. Ook in Renesse heeft een ronde stenen grondzeiler gestaan. Deze vrij kleine molen is reeds in 1928 van zijn wieken ontdaan. De romp werd gebruikt als opslagruimte voor cle ernaast gebouwde motormaalderij. Tot voor enkele jaren heeft de romp er gestaan maar langzaam maar zeker is hij totaal gesloopt. De molen van Burgh was een molen met een lage stelling. Deze stelling werd ondersteund met verticale stutten. Tijdens de bouw in 1859 kwam de opdracht gever al in de problemen en moest de molen aan de aannemer laten. De naam van deze in 1940 buiten gebruik gestelde molen was ook hier weer "De Korenbloem". Het bedrijf wercl via een motormaalderij voortgezet tot 1958. De romp van deze molen viel in '1972 ook onder de slopershamer. De meest westelijk op het eiland staande molen is "De Graanhalm" te Haamstede. Deze molen kan men nog regelmatig draaiend aantreffen. Naast de molen is ook nog een motorhok waarin een nog altijd bruikbare ruwoliemotor is geplaatst. Van deze in '1847 gebouwde stellingmolen is de inrichting nog com pleet. Tot besluit Nu het nut van de windmolen in de meeste gevallen niet meer van grote econo mische betekenis is, is het verheugend dat op ons eiland nog twee molens zijn waar min of meer de oorspronkelijke opzet, te weten gewin uit windkracht te halen, nog in de praktijk wordt toegepast. Dit betreffen "De Hoop" te Zierikzee en "De Graanhalm" te Haamstede. Enkele andere molens worden bemalen door vrijwillige molenaars, die er plezier in hebben om deze fraaie, in de meeste gevallen het landschap sierende, elementen in werking te tonen. Dit gegeven 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1995 | | pagina 27