:Sp: privaatruimten waren per verdieping onderling verspringend gemaakt, waardoor de afvoeropeningen langs elkaar liepen en de lozing rechtstreeks in de gracht kon plaats vinden. De gemetselde privaten zijn in het verleden waarschijnlijk afgedekt geweest met schuin aflopend metselwerk. •aBrilA jüidij p I'M V 1 4 i 57 h HOP. DOORSNEDE. Reconstructie lichtopening torens poortgebouw. De restauratie van het interieur Aansluitend op het gereedkomen van de herstelwerkzaamheden van het exterieur werd de restauratie van het interieur ter hand genomen. Ook hier bestond een groot deel van de werkzaamheden uit het herstellen van het muurwerk, de reconstructie en opmetseling van de voorkomende stookplaatsen, nissen en licht openingen. In de poortdoorgang zijn tevens herstelwerken aan de gemetselde gewelven uitgevoerd. De beide poortdeuren zijn aan de onderzijde hersteld en opnieuw draaibaar gemaakt, waarbij gebruik werd gemaakt van een in later jaren aangebrachte draaiconstructie. Bij de bouw van stadspoorten is ondanks het pri mitieve verkeer uit die tijd zeker rekening gehouden met de hoogte van de poort doorgang voor passage van hoog opgetaste vrachten, denk hierbij aan het trans port van bijvoorbeeld hooi. Dankzij de toen gehanteerde hoogtemaat is liet thans nog mogelijk, dat de meeste gesloten vrachtwagens en autobussen, zij het met de nodige voorzichtigheid, door de poort kunnen rijden. De reeds eerder ter sprake gebrachte vloer van de eerste verdieping moest helaas wegens de slechte staat van onderhoud in zijn geheel worden vernieuwd. Ditzelfde gold voor de vloeren in de beide torenruimten. Hoewel geen direkte aanwijzingen beschikbaar zijn, is het niet uitgesloten, dat de vloer van deze verdieping van oorsprong hoger moet hebben gelegen dan cle 52

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1995 | | pagina 54