Creka en Papingalant met cle kerk, land bij het water de Golda waarop 900 scha pen kunnen weiden en tenslotte Fronenes met alles wat daar bij behoort. Waar Fronenes lag weten we niet. In de Golda herkennen we de Gouwe, het water tus sen Schouwen enerzijds en Duiveland en Dreischor anderzijds, dat de Zonnemare en de Oosterschelde met elkaar verbond. Daarmee wordt dit bezit in het oosten van Schouwen langs de Gouwe gelokaliseerd. Dekker heeft aannemelijk gemaakt dat Creka de oude naam voor Zierikzee moet zijn geweest en de kerk die van deze nederzetting. Of de abdij deze kerk heeft gesticht is onzeker, maar Sint Baaf heeft deze kerk in ieder geval in bezit gehad vanaf het moment dat zij in Zeeland volledig in haar rechten was hersteld, dus vanaf het derde kwartaal van de tiende eeuw. De kerk werd van die van Haamstede afgesplitst en de natuurlijke scheids lijn tussen de oude en de nieuwe parochie werd gevormd door de Gravelinge, een kreek die van het noorden van het eiland ten westen van Oudendijke langs Serooskerke naar het zuidoosten liep, en het grote moergebied in het midden van Schouwen. De stichting van de kerk kan niet gebeurd zijn zonder toestemming van de bisschop, de eigenaar van de kerk van Haamstede. Deze heeft echter niet de tienden binnen de nieuwe parochie Zierikzee aan de eigenaar van de nieuwe kerk overgedragen, maar deze zelf behouden. Zijn tiendbezit op het eiland werd bovendien nog verder uitgebreid. Want niet. alleen als eigenaar van de kerk had hij recht op een tiende deel van de inkomsten van alles wat het land opbracht, als bisschop had hij recht op het tiende deel van de opbrengst van al het land dat nieuw ontgonnen werd, de zogenaamde no vale tienden. Dus naarmate op Schouwen ook meer landinwaarts woeste grond voor de landbouw en veeteelt geschikt werd gemaakt, groeide ook de omvang van zijn tiendgebied. De abdij van Sint Baaf en haar kerken op Schouwen Terwijl de bisschop zijn inkomsten uit de tiend nog verder zag groeien, vergroot te de abdij van Sint Baaf in het oostelijk deel van het eiland haar invloed op geestelijk terrein. Met de toename van de bevolking werd de behoefte aan ker ken voor de nieuwe nederzettingen ook groter. De kerk van Zierikzee werd de moederkerk van de kerken van dit deel van het eiland en in een aantal van de nieuwe stichtingen kunnen we de hand van de monniken van Sint Baaf zien, met name door de keuze van de beschermheiligen van deze kerken. Op de kerk van Zierikzee drukte de abdij uitdrukkelijk haar stempel, doordat zij deze wijdde aan Sint Lieven. Dit kan echter niet de oorspronkelijke patroon van de kerk zijn geweest. Deze heilige werd namelijk in de eerste helft van de elfde eeuw door de monniken van de abdij zelf bedacht. Dezen waren namelijk jaloers op de grote reliekensehat van hun concurrent, de abdij van Sint Pieter te Gent. Zij organi seerden daarom in 1007 een translatie van Sint Lieven, maakten in 1050 een beschrijving van zijn leven (een Vita) en propageerden zo actief zijn verering. Dus ook op Schouwen. Maar het was niet de enige heilige wiens verering zij hebben verspreid. Van de kerk van Zierikzee werden die van Brijdorpe en Kerkwerve afge splitst. De kerk van Kerkwerve was gewijd aan Sint Pancras en ik zie hierin de invloed van de monniken van Sint Baaf. Het was namelijk een van de monniken van deze abdij die in 985 de relieken van deze heilige naar Gent zou hebben gebracht. Vanaf de eerste helft van de elfde eeuw is daar een opbloei van de vere ring van deze heilige aan te tonen. Aan het eind van de elfde eeuw vertrokken enkele mannen uit Schouwen naar Oudenburg in Vlaanderen. Uit handen van de monniken van het klooster bij de 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 12