Een 'kapileinsprenlof scheepsportrel van de Roompot door Jacob Spin 1806-1875uit 1849. In de
voorste mast wappert de rederijvlag van rederij De Crane Zoon. De nummervlag R 29'geeft aan dal
kapitein Steven van Delden onder nummer 29 lid was van het Rotterdamse zeemanscollege 'Tol nut
der zeevaan Gekleurde tekening, 32x41 cm. (Foto: Slreekarcbivariaal Schouwen-Duiveland)
De Zierikzeese reders Marinus Christianus de Crane, tevens burgemeester van
Zierikzee, en zijn zoon Wilhelmus Christianus de Crane hadden deze ontwikke
lingen goed in de gaten gehouden en handelden snel. Op 17 juni 1841, precies
één dag vóór de vaststelling van de beurtlijst, liet rederij M.C. de Crane Zoon
bij de werf 'De Goede Intentie' in Zierikzee de kiel van een nieuw schip leggen.
Zo kreeg de nieuwbouw nog net een plaatsje op de lijst waardoor een regelmati
ge bevrachting door de NHM gegarandeerd was. Waarschijnlijk is men na de
plotselinge kiellegging niet meteen gaan bouwen, want pas op 20 juli 1844, drie
jaar na de kiellegging, liep het schip van stapel. Deze lange bouwtijd bewijst dat
de vroege kiellegging een handeling van meer economisch-strategische dan van
scheepsbouwtechnische aard was.2
Tegen het eind van 1844 nam rederij De Crane Zoon de nieuwe Roompot, van
de werf over, een houten driemast volschip (fregat) met koperen beplating,
zwaar gebouwd voor het vervoer van omvangrijke retourladingen. Het Franse
classificatiebureau Veritas kende het schip de hoogste categorie van zeewaardig
heid toe en stelde de grootte vast op 719 metrieke ton, omgerekend 379 last.5
De reizen
De loopbaan van de Roompot week niet veel af van die van vele andere negen-
tiende-eeuwse Nederlandse schepen. Dankzij de plaatsing op de beurtlijst kreeg
het schip in februari 1845 meteen een bevrachting van de NHM naar de Indische
archipel. Kapitein Steven van Delden Azn stond op 3 maart 1845 aan het roer
toen het schip van de rede van Zierikzee voor het eerst koers zette naar Indië,
een reis van ruim drie maanden. In haar korte levensloop maakte de Roompot
46