zeven retourreizen naar het Verre Oosten, waarvan vijf in opdracht van de NHM naar Java. In 1849 nam kapitein H.H. de Boer het commando van Van Delden over. Na vier achtereenvolgende reizen in dienst van de NHM waren de vergoe dingen voor de bevrachtingen inmiddels zo ver gezakt, dat reders steeds vaker zelf emplooi voor hun schip zochten. Ook De Crane liet de Roompot in 1850 op eigen risico een reis naar Hongkong maken. Op de terugreis ging men langs Java voor het innemen van de traditionele 'koloniale waar'; tin, suiker, koffie en 'rot ting' (rotan). Het jaar daarop koos men toch weer voor de zekerheid van een NHM-bevrachting/1 Overzicht van de reizen van de Roompot naar bet Verre Oosten, 1845-1853Na aankomst in Batavia voer het schip meestal langs de noordkust van Java naar Semarang, Soerabaya en Probolinggo voor hel innemen van goederen voor de thuisreis. heenreis thuisreis 1. Zierikzee-Batavia 3-31845-15. 6.1845 Batavia-Vlissingen 2. 8.1845 - 23-11.1845 2. Zierikzee-Batavia 29.6.1846-14.10.1846 Semarang-Zierikzee 11.11.1846- 2. 4.1847 3. Zierikzee-Batavia 15.7.1847-28.10.1847 Probolinggo-Zierikzee 4.12.1847-19. 4.1848 4. Zierikzee-Batavia 19-3-1849-12.6.1849 Batavia-Zierikzee 1.9.1849- 1.1.1850 5. Zierikzee-Hongkong 30.3-1850- 6. 9.1850 Hongkong-Zierikzee 27.10.1850 - 7. 6.1851 6. Zierikzee-Batavia 23.7.1851-24.11.1851 Banjoewangi-Zierikzee 10. 1.1852- 2. 6.1852 7. Zierikzee-Akyab 25.9.1852- 4. 2.1853 Akyab-Roompot 20. 2.1853-29. 6.1.853 Schip en bemanning hadden het tijdens de reizen zwaar te verduren en de Roompot keerde meestal flink gehavend in Zierikzee terug. Tijdens twee reizen waren de omstandigheden ronduit extreem: op de derde reis ontweek men met moeite een zware cycloon en gedurende de vijfde reis kreeg het schip te kampen met blikseminslag. In scheepsverklaringen deden kapitein en bemanningsleden na thuiskomst uitgebreid verslag van deze wederwaardigheden. Cycloon Nadat de Roompot op zijn derde reis begin december 1847 op de rede van Probolinggo (Oost-Java) beladen was met koffie, suiker, tin en rotting vertrok men naar de rede van Banjoewangi waar het schip ankerde om op de twaalfde december via Straat Bali de Indische Oceaan op te zeilen. Al snel kwam het schip hier in de buurt van een zware cycloon. Kapitein Van Delden besloot cle wervel storm alle ruimte te geven door eerst een noordelijke koers aan te houden om er vervolgens achter aan te kunnen varen. Desondanks 'werkte en stampte het schip hevig in de hooge door elkander loopende zee'. Het schip kreeg veel water binnen en de masten en tuigage hadden zeer te lijden. Het was een van de zwaarste stormen waar de Roompot ooit in terecht was gekomen.5 Tropische cyclonen waren in die tijd onderwerp van uitgebreid onderzoek en kapitein Van Delden gaf zijn ervaringen door aan Henry Piddington, voorzitter van de maritieme raad van onderzoek te Calcutta, clie ze in zijn Sailors Hornbook publiceerde. Piddington complimenteerde Van Delden met zijn uitgezette koers in de Indische Oceaan: 'andere schepen welke niet onder de bevelen van zulke kundige gezagvoerders stonden hebben in deze cyclone veel geleden'.6 Ook Van Delden raakte geïntrigeerd door het verschijnsel cycloon en zou later dit boek en enkele andere Engelstalige werken over de eigenschappen van stormen in het Nederlands vertalen.7 Uiteindelijk arriveerde cle Roompotna nog de nodige andere stormen te hebben doorstaan,, op 19 april '1848 op de rede van Zierikzee waar direct een deel van de lading werd overgeslagen in lichters. Toen op 24 april het schip voldoende 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 49