geen rol in het openbare religieuze leven. De Nederlandse Hervormde Kerk was duidelijk de machtigste. Niet alleen omdat zij de grootste was, maar ook omdat het merendeel van de leden van de elite deel uitmaakten van deze kerk. De Hervormde gemeente bestond voornamelijk uit de grotere en wat rijkere boeren en was vrij liberaal. Dit zou verklaard worden uit de grote rol die de afscheiding heeft gespeeld in Nieuwerkerk. De personen die het niet eens waren met de vrij ere koers van de Hervormde Kerk zouden dan ook al in vorige generaties zijn vertrokken. De Gereformeerde zuil richtte zich dan ook meer op de strenger gelovigen en bestond voornamelijk uit de kleinere boeren. Ondanks een duidelij ke tweedeling tussen beide zuilen (zowel sociaal als religieus) zou dit toch niet hebben geleid tot ernstige twisten. Of, in de woorden van een dorpeling, 'Je moest allemaal brood kopen, het maakte dan niet al te veel uit of je dat bij de Nederlands Hervormde bakker deed of bij de gereformeerde'. De religieuze houding van de dorpelingen uit zich ook in de verenigingen. De meeste verenigingen werden door de kerken opgezet of gesteund. De kerken hadden natuurlijk hun zondagsschool en verenigingen. De mannenverenigingen schitterden bij zowel de Hervormde als de Gereformeerde Kerk door afwezig heid. In Nieuwerkerk werden voor de Ramp wel enige bijbelkringen gehouden maar die werden wegens gebrek aan belangstelling binnen korte tijd weer afge zegd. Beide kerken bezaten ook een zangvereniging. Althans dit deden zij tot 1947. In dat jaar veranderde het kerkkoor van de Nederlandse Heivormde Kerk in een algemene vereniging, ook toegankelijk voor anderen. Gelet op de religieu ze verhoudingen op Nieuwerkerk kunnen die anderen vrijwel alleen maar gere formeerden geweest zijn. Overigens ook een aanwijzing voor het eerder gesigna leerde vreedzame naast elkaar bestaan van de verschillende geloofsstromingen. Van de gevreesde afkeer van het geloof waar de evacuatie toe had kunnen lei den, heb ik weinig in de archieven teruggevonden. Wel dat deze vrees bij kerke lijke functionarissen aanwezig was. De Heivormde dominee van Nieuwerkerk, cis. M. G. Westerhof, hield contact met leden van zijn kerk die uit Nieuwerkerk 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 79