vertrokken. Dit deed hij overigens niet alleen na de evacuatie vanwege cle watersnoodramp maar ook schreef hij naar de mensen die tijdens cle oorlog in Duitsland tewerkgesteld waren en naar de Nederlandse soldaten in Indonesië. Dit contact leek op prijs gesteld te worden. In een van zijn nieuwsbrieven die hij toe stuurde aan kerkgenoten die in 1953 over het hele land verspreid geëvacueerd waren, maant hij hen aan toch vooral naar de kerk te gaan: 'In verscheidene brie ven die wij tot dusver ontvingen, wordt geschreven over kerkdiensten die men bijwoont Er zijn echter gemeenteleden die in hun brieven het kerkgaan niet noemen Als de herder de schapen niet zelf in het oog kan houden... wordt hij wat ongerust.'8 Of zijn aanmoediging om meer naar de kerk te gaan effect heeft gehad, weet ik niet maar zijn brieven zorgden er wel voor dat cle saamho righeid tussen de inwoners zoveel mogelijk in tact werd gehouden. Westerhof houdt op deze manier de mensen betrokken bij het clorp en bij de kerk. En dat werkt, na de Ramp wanneer de mensen zijn teruggekeerd, zijn er weinig veran deringen te zien op religieus gebied. In de eerste periode na de Ramp gebruiken de Hervormde gemeente en cle Gereformeerde Kerk samen een noodkerk. Deze samenwerking zet niet direct door. Maar ook deze invloed van de Ramp kun je zien als een voortzetting van iets dat al na de oorlog begonnen is. Die samenwer king kun je verklaren als cle conclusie van de vreedzame tweedeling op religieus gebied op het clorp. Verenigingsleven Voor een klein dorp had Nieuwerkerk een uitgebreid verenigingsleven. Vlak voor de oorlog kom ik pas de eerste vereniging op neutrale grondslag tegen. Dit is korfbalvereniging DSS, in 1936. Na de Tweede Wereldoorlog wordt sportbeoe fening van groter belang in het clorp. In 1946 spreekt cle gemeenteraad over het bestemmen van een terrein voor de openbare sportbeoefening. Het zal clan nog tot 1949 duren eer er inderdaad een beslissing genomen wordt. In de jaren nis sen de Oorlog en de Ramp ontstaat er een aantal verenigingen die weinig met de kerken te maken hadden, onder meer een damvereniging, een mandolinevereni- ging, een ijsvereniging en cle al eerder genoemde korfbalvereniging. De meeste verenigingen waren, afgaande op kranteberichten, zeer actief. Het is wel zo dat de meeste verenigingen dezelfde mensen in hun besturen hadden zitten. Deze personen vormen dan ook een soort machtsnetwerk in Nieuwerkerk. Politiek Samenstelling gemeenteraad Nieuwerkerk partij 1946 1949 1956 1958 SGP ARP CHU PvdA Gemeente Belang Lijst Overbeeke - - - 1 Uit: J. Zwemer: In conflict met de cultuur; de bevindelijk gereformeerden en de Nederlandse samenleving in bet midden van de twintigste eeuw (Kampen 1992). pg. 367. De ARP was in eerste instantie cle machtigste partij in de Nieuwerkerkse gemeen teraad. Dit blijft zo tot 1956 wanneer zij een gedeelte van haar invloed verliest 2 2 2 2 2 2 1 - 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1 1 78

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 80