aan de PvdA. De ARP vertegenwoordigde samen met de CHU en latei-
Gemeentebelang de belangen van de rijkere boeren. De PvdA krijgt pas in 1954
een wethouderszetel. Op dat moment zijn er twee wethouders, een PvdA-er en
een Anti-revolutionair met steun van de CHU. Deze combinatie bleek zo populair
dat ook bij de volgende verkiezingen voor een dergelijke combinatie van wet
houders werd gekozen. Bij de verkiezingen van 1956 werd deze combinatie
gesteund door de SGP-raadsleden. Kennelijk was de tegenstelling links-rechts
niet groot op Nieuwerkerk. De SGP was meer de vertegenwoordiger van de wat
armlastigere boeren. Zij nam deze positie zeer serieus en vervulde haar rol als
beschermer van de kleine boeren met verve. In 1951 sprak zij zich uit tegen een
gemeentelijk uitbreidingsplan. Zij zag het als 'een beknotting van de vrijheid'. Bij
deze beslissing spelen principes een sterke rol, maar daarnaast zouden de kleine
re boeren het meest van een uitbreidingsplan te lijden hebben. De partij lette dan
ook goed op de belangen van de achterban. Ook in andere gevallen betoonde
de SGP zich een tegenstander van overheidsbemoeienis. De partij wordt meer
uitgesproken wanneer in 1949 J- J. van Klinken, lange tijd wethouder, aftreedt.
Het gemeentehuis aan de Kerkring, ca i960, met op de voorgrond de klokkestoel. die werd afgebrok
na de herhouw van de toren. (Colt. Streekarchivariant Schouwen-Duiveland)
Zijn opvolgers hebben een wat agressievere opstelling. Zij uiten meer kritiek op
de gemeenteraad dan in de periode Van Klinken het geval was. Het was natuur
lijk ook zo dat in de periode Van Klinken de SGP zelf een wethouderszetel had
en dus medeverantwoordelijk was voor het gevoerde beleid. Hoe het ook zij, na
Van Klinken gaat de SGP zich sterker profileren. Niet dat dat altijd effect sorteert,
het komt regelmatig voor dat de raad de SGP-leden beleefd uit laat praten en
vervolgens toch een besluit neemt waar die partij zich tegen had verzet.
Na de Ramp neemt de invloed van de niet-religieuze partij weliswaar toe, maai
de gemeenteraad wordt nog steeds gekenmerkt door leden met een sterk religi
euze inslag.
79