zouden kunnen zijn. Niet alleen nieuw-ingekomenen, die de plaatselijke verhou dingen misschien nog niet zo goed kenden, stelden deze vraag. En het waren evenmin alleen maar niet-boeren die erop begonnen aan te dringen dat het tijd werd dat de boeren eens een stapje terug deden: vaak stemden de boeren daar zelf van harte mee in. Daar kwam nog bij dat de plaats en functie van raadsleden en wethouders begon te veranderen. In heel Nederland, en ook op Schouwen-Duiveland, veranderde de cultuur van de plaatselijke politiek. Langzaam maar zeker 'politiseerde' het gemeentebestuur: aan steeds meer kwesties werden politieke aspecten onder kend. Meer en meer gingen plaatselijke politieke groeperingen ertoe over hun beginselen, visies en voornemens in beleidsnota's en partijprogramma's vast te leggen. De 'vergadercultuur' deed zijn intrede. De raadsleden gingen zich nadrukkelijker met het gemeentebeleid en de uitvoering daarvan bemoeien. Ook de wethouders gingen zich duidelijker profileren. Dit leidde ertoe dat bij het werk van raadsleden en wethouders veel meer een beroep werd gedaan op kwa liteiten die men eerder aantreft bij 'vergaderboeren' dan bij 'gewone' boeren. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat in alle Schouwen-Duivelandse gemeen ten allengs steeds meer namen van niet-boeren op de kandidatenlijsten versche nen, en er bijgevolg ook steeds meer niet-boeren in de raden gekozen werden. Wat voor niet-boeren wisten nu hun weg naar de gemeenteraden (en wethou derscolleges) te vinden? Uit welke beroepsgroepen waren zij afkomstig? Kan men al spreken van een nieuwe bestuurslaag die de boeren inmiddels heeft overvleu geld? Aan de hand van tabel 5 kunnen we ons daarover een oordeel vonnen. Tabel 5 De raadsleden van de gemeenten op Schouwen-Duiveland naar beroepscategorieexclusief resp. inclusief die va n Bruinisse en Zierikzee, in 195S resp. 19621974 en 1994 Beroepscategorie 1958 1962 1974 1994 1994 excl. excl excl. excl. incl. boeren 51 20 13 8 11 overige agrarische beroepen 32 8 7 5 6 onderwijs - - 2 6 zorgsector - - 1 4 administratieve beroepen 7 3 3 8 10 overige niet-agrarische beroepen 20 8 12 15 26 onbetaalde beroepen 2 1 5 5 7 totaal 112 40 40 44 70 Met opzet zijn de raadsleden met een niet-agrarische beroep in tabel 5 nader uit gesplitst. Bij elkaar vormen zij in 1994 de grootste categorie, maar die heeft dui delijk een vergaarbakkarakter en is daarom eigenlijk niet zo interessant. Men treft er winkeliers in aan naast handarbeiders, middenstanders en andere zelfstandige ondernemers naast employées, ambtenaren naast vertegenwoordigers van vrije beroepen enz. De bedoeling van de gemaakte uitsplitsing is, de vrij recente opmars zichtbaar te maken van vertegenwoordigers uit het onderwijs, de zorg sector en de administratieve beroepen. Bij elkaar opgeteld nam hun aandeel op Schouwen-Duiveland (exclusief Bruinisse en Zierikzee) toe van ongeveer 6% in 1958 tot 25% in 1994 (en zelfs lot bijna 30% als we Bruinisse en Zierikzee meetel len). Een krachtige expansie dus. 96

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 98