aan de Brouwersdam, het Grevelingenstrand en Neeltje Jans is dit merkbaar. Het provinciale beleidsplan berekent voor de recreatiesector voor geheel Zeeland in 1986 op grond hiervan ongeveer 6500 manjaren directe (8200 arbeidsplaatsen) en in totaal 10.000 manjaren indirecte werkgelegenheid in de dienstensector. De eerder geplaatste werkgelegenheidstabel gaf voor Schouwen-Duiveland in 1955 2440 manjaren in de dienstensector en voor 1980 5023. Verkeer De topografische kaart van Schouwen-Duiveland onderging revolutionaire veran deringen door de aanleg van vaste verbindingen in het kader van de Deltawerken en door de bouw van cle Zeelandbrug. De laatste hoorde niet tot de eigenlijke Deltawerken, maar werd gefinancierd door de provincie Zeeland. Naar vijf kanten kwam aan het isolement van Schouwen-Duiveland een einde, mede met goede verbindingen naar Midden-Zeeland. De drie veerverbindingen naar Numansdorp, Sint Philipslancl en Kats werden opgeheven. De vaste verbindingen voor Schouwen-Duiveland kwamen in de volgende jaren tot stand. Zandkreekdam I960 Haringvlietdam 1970 Haringvlietbrug 1964 Brouwersdam 1981 Grevelingendam 1965 Oosterscheldekering 1986 Zeelandbrug 1965 Philipsdam 1989 Volkerakdam 1969 De Zeelandbrug is ontstaan uit twee studies van mijn hand in Economische Statistische Berichten. De eerste (1954) betrof het vaststellen van de verkeersren- tabiliteit van een dam Zierikzee-Colijnsplaat nadat de Oosterschelcle zou zijn afge sloten. De tweede (1958) leverde argumenten op voor de rentabiliteit van het hef fen van een tol op de Haringvlietbrug, waarmee de regio belangrijke troeven in handen hield. De latere directeur van Provinciale Waterstaat, Ir J.G. Snip, combi neerde beide ideëen tot de Zeelandbrug; daardoor werd de verbinding veel eer der dan voorzien was aangelegd. De brug werd eind 1965 in gebruik genomen en in 1993 tolvrij. Daarmee werd bovendien voorkomen dat -volgens de Reconstructiecommissie- een veerboot met zijlading van Kats naar Zierikzee werd ingezet. De nieuwe verbindingen hadden grote gevolgen voor het verkeer. Vóór 1965 werd dit onderhouden door de volgende veerdiensten: Verbindingen Midden-Zeeland-Zierikzee 1866-1923 Boot Middelburg-Zierikzee met vele tussenaanlandingen 1923-1941 Boot Wolphaartsdijk-Zierikzee 1941-1965 Boot Katseveer-Zierikzee alle met zijlading Verbindingen Schouiven-Duiveland-Randstad - Boot. Zijpe-Numansdorp (Hoekse Waard) tot 1965 (Haringvlietbrug 1964; Grevelingendam 1965) - Boot Zijpe-Anna-Jacobapolder (Sint Philipsland) tot 1989, nu Philipsdam Deze verbindingen betekenden hoge vervoerslasten en lange vervoerstijden (levertijden) en daardoor factoren die de opbrengst van producten drukten en niet 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 73