O O O Elementaire schaalvergroting O V A Bestuurlijke schaalvergroting Functionele schaalvergroting O O r o O Figuur 1. Typen schaalvergroting van maatschappelijke organisaties en c!e gevolgen voor het ruimtelijk patroon (naar Van Dam 1995a). grating is sprake van een toename van het aantal gebruikers per eenheid van de organisatie. Daar waar ldeine basisscholen -in kleine kernen- sluiten en leerlingen overgaan naar de grotere basisscholen in centrumdorpen is sprake van elemen taire schaalvergroting. Bij functionele schaalvergroting is sprake van de toename van het aantal functies binnen een organisatie. Wanneer verschillende typen scho len tezamen worden gevoegd tot een scholengemeenschap spreken we van func tionele schaalvergroting. Ook de vorming van basisscholen door samenvoeging van lagere school en kleuterschool is een vorm van functionele schaalvergroting. Tenslotte onderscheiden we bestuurlijke schaalvergroting. Daarvan is sprake indien het aantal organisaties dat onder één bestuur of directie valt toeneemt. Bij de samenvoeging van basisscholen onder één directie met handhaving van cle lokaties, de lespunten, is sprake van bestuurlijke schaalvergroting. De drie vormen van schaalvergroting hebben uiteenlopende consequenties voor het ruimtelijk patroon van de betrokken organisaties en de bereikbaarheid van voorzieningen voor gebruikers. Zoals uit figuur 1 blijkt is met name bij elemen taire en functionele schaalvergroting sprake van toenemende concentratie en -bij een gelijke spreiding van gebruikers- een afnemende bereikbaarheid van cle voor ziening door de gebruikers. Schaalvergroting van overheden is in zoverre een specifiek verschijnsel dat afge zien van de voorzieningen die een overheid levert, er ook sprake is van een ter ritorium of bestuursomgeving: een gebied waarvoor de overheid in de wet gere gelde bevoegdheden heeft en waarbinnen de bestuurden zijn gevestigd. Schaalvergroting brengt herindeling van territoria met zich mee. Bij herindelingen in plattelandsgebieden spelen omgevingsfactoren als argument veelal een beperk te rol. Het gaat vooral om de kwaliteit van het bestuur en de kosten van voorzie ningen. Desalniettemin kan het karakter van het bestuur door de verandering van omgeving door herindeling veranderen. Doordat het territorium een andere uit snede bevat van het leefmilieu en de samenleving ontstaat een andere definitie 76

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 80