Wat dat betreft is het profiel van de oude gemeente Westerschouwen -met een groot belang van de woon- en recreatiefunctie- veel belangrijker voor de positie van de nieuwe gemeente dan de 'stedelijke' centrumfunctie van Zierikzee. Het zal blijken dat het versterken van de woon- en recreatiefunctie op daarvoor geschik te plekken op Schouwen-Duiveland veel meer betekenis zal hebben voor de regionale verzorging en de regionale werkgelegenheid, dan het concentreren van groei in een centrum. Het perspectief van Zierikzee zit hem dan ook meer in het feit dat het, op een andere manier als woonkernen op de Kop van Schouwen, ook de potentie heeft zich tot een 'mooi' woonmilieu te ontwikkelen. Zierikzee is een 'monumentenstad' en dat is inmiddels een belangrijker kenmerk dan de stedelijke centrumfunctie (Thissen 1994). Functies die zich baseren op de aantrekkelijkheid van Schouwen-Duiveland blij ken ook van belang voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Dat blijkt dui delijk uit recent gepubliceerde cijfers over de groei van de werkgelegenheid 1990- 1994 in verschillende sectoren en de te verwachten groei tot en met 2000 (Tabel 1). Toerisme en recreatie en met het wonen samenhangende sectoren hebben de afgelopen jaren de meeste nieuwe arbeidsplaatsen opgeleverd en hebben ook de meeste perspectieven tot verdere ontwikkeling. Voor andere sectoren is aanvul lend beleid (extra groei) nodig om werkgelegenheidsgroei te creëren of de werk gelegenheid te handhaven. Tabel 1 Ontwikkeling werkgelegenheid op Schouwen-Duiveland 1990-1994, omvang werkgelegenheid 1995 en perspectief op ontwikkeling per sector (1995-2000) Sector groei 1990- 1994 (in aantal werkzame personen 1995 Mogelijke groei (in 1995- 2000 autonoom extra groei Toerisme en recreatie 17,1 960 12,5 6,5 Wonen: bouw en detailhandel 12,2 2116 7,9 7,2 Industrie, transport en visserij 8,5 1727 3,1 7,6 Agribusiness 0,2 1093 -4,6 7,6 Bron: BRO Adviseurs 1995 (bewerking van diverse tabellen) De belangstelling voor het wonen op de aantrekkelijke plekken op Schouwen- Duiveland zal de komende jaren sterk kunnen toenemen: demografische ontwik kelingen in Nederland en ruimtelijke ontwikkelingen in de Randstad vormen daar voor de belangrijkste achtergronden (Werkgroep demografen Randstadprovincies 1994; Van Kempen et al 1995). Daarbij gaat het vooral om pensioenmigranten (Van Bremen 1994). De vorming van het nieuwe waterschap betekent niet alleen dat het territorium van het waterschap als lokale overheid wordt vergroot, maar ook verandert (figuur 5). Een beschrijving van de verschillen tussen het territorium van het waterschap Schouwen-Duiveland en het territorium van het waterschap Zeeuwse Eilanden uit een waterhuishoudkundig perspectief gaat het perspectief van dit artikel te boven. Mogelijk bestaan hier zodanige verschillen dat zaken die binnen het waterschap Schouwen-Duiveland van groot belang werden geacht, nu een andere prioritering krijgen. 82

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1996 | | pagina 86