van Dr. H.E. van Gelder door hem verlucht met 31 zwart/wittekeningen van
Nederlandse torens: hij begon al gauw naam te maken als illustrator.
Anton Pieck reisde hiervoor door het gehele land en bezocht ook Zierikzee, voor
de Stadhuistoren.
Deze vluchtige kennismaking liet een herinnering na. Anton Pieck had een zwak
voor Zeeland; zijn moeder, Petronella Neyts, op wie hij zeer gesteld was, werd in
Vlissingen geboren en zoiets bleef hem bezighouden.
In 1927 was hij wederom in Zierikzee. Een dergelijk bezoek resulteerde vrijwel
altijd in een uitbundige oogst betekend papier: vluchtige schetsen of gedetailleer
de tekeningen, die thuis soms werden uitgewerkt en/of ingekleurd. In dit geval
werd de Sint Lievens Monstertoren op groot formaat vastgelegd; deze tekening is
in 1993 door het gemeentebestuur van Zierikzee aangekocht. Een gezicht op de
stad, een fraai panorama, leverde, behalve een tekening, in hetzelfde jaar ook
een droge naald op. Dit verschiet bleef op zijn netvlies hangen - visueel had hij
een ijzersterk geheugen. Veel later, in 1965, ziet men het ragfijn getekend op de
achtergrond van de kalenderplaat "Velocipède", een voorjaarsachtig tafereel.
Jaren daarvoor echter, en dat moet hoogstwaarschijnlijk vlak na de Tweede
Wereldoorlog zijn geweest, heeft Pieck dezelfde achtergrond gebruikt voor een
amusant wintergezicht. een nieuwjaarskaart. De schets voor deze plaat is te
vinden op de donaleurskaait 1997 van het Anton Pieck Museum te Hattem.
Vóór 1940 heeft Anton Pieck herhaaldelijk kort of wat langer op Schouwen-
Renesse. Zeegezicht, nacir een olieverfschilderij, 1931
94