van Dr. H.E. van Gelder door hem verlucht met 31 zwart/wittekeningen van Nederlandse torens: hij begon al gauw naam te maken als illustrator. Anton Pieck reisde hiervoor door het gehele land en bezocht ook Zierikzee, voor de Stadhuistoren. Deze vluchtige kennismaking liet een herinnering na. Anton Pieck had een zwak voor Zeeland; zijn moeder, Petronella Neyts, op wie hij zeer gesteld was, werd in Vlissingen geboren en zoiets bleef hem bezighouden. In 1927 was hij wederom in Zierikzee. Een dergelijk bezoek resulteerde vrijwel altijd in een uitbundige oogst betekend papier: vluchtige schetsen of gedetailleer de tekeningen, die thuis soms werden uitgewerkt en/of ingekleurd. In dit geval werd de Sint Lievens Monstertoren op groot formaat vastgelegd; deze tekening is in 1993 door het gemeentebestuur van Zierikzee aangekocht. Een gezicht op de stad, een fraai panorama, leverde, behalve een tekening, in hetzelfde jaar ook een droge naald op. Dit verschiet bleef op zijn netvlies hangen - visueel had hij een ijzersterk geheugen. Veel later, in 1965, ziet men het ragfijn getekend op de achtergrond van de kalenderplaat "Velocipède", een voorjaarsachtig tafereel. Jaren daarvoor echter, en dat moet hoogstwaarschijnlijk vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn geweest, heeft Pieck dezelfde achtergrond gebruikt voor een amusant wintergezicht. een nieuwjaarskaart. De schets voor deze plaat is te vinden op de donaleurskaait 1997 van het Anton Pieck Museum te Hattem. Vóór 1940 heeft Anton Pieck herhaaldelijk kort of wat langer op Schouwen- Renesse. Zeegezicht, nacir een olieverfschilderij, 1931 94

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1997 | | pagina 96