Dreiscbor. Trapgevel, contétekening. waarschijnlijk 1940. Waarschijnlijk dateert uit dat jaar eveneens de schets "Verschiet met Renesse, Kasteel Moermond, Haamstede en Noordwelle". een voorstudie voor een kleur- tekening en/of een schilderij, waarvan de verblijfplaats ons onbekend is. Deze schets geeft een aardig kijkje op de werkwijze van de kunstenaar. Hij had genoeg aan een paar lijnen en een enkele aantekening om er thuis mee uit de voeten te kunnen. Misschien was het bezoek van 1928 de aanleiding tot een verblijf aldaar van een paar maanden in de zomer van 1931. De hele familie Pieck: vader, moeder, twee dochters, een zoon (Elsa, Ank en Max, respectievelijk 7, 6 en 3 jaar oud), trok toen met de dienstbode naar een vakantiehuisje bij het strand van Renesse. Dochter Elsa kan zich hiervan het volgende herinneren. Grote kisten met huishoudelijke artikelen, linnengoed en kleding waren vooraf per expediteur naar het vakantieadres verzonden. De reis erheen was in die tijd zeer omslachtig: vroeg met de trein van Haarlem naar Rotterdam, vandaar op een stoombootje via Dordrecht naar Zierikzee en tenslotte met de stoomtram naar Renesse. De reis nam vrijwel de gehele dag in beslag, om zes uur 's middags was men eindelijk in het vrij primitieve onderkomen; de kinderen waren doodmoe. Tijdens het verblijf maakte een zwaar onweer een enorme indruk. De bliksem sloeg in de pomp naast het huisje. Om te voorkomen dat het dak eraf zou vlie gen hingen de ouders vrijwel de gehele nacht aan touwen, die aan de dakbalken waren bevestigd. Achteraf bezien wel een schilderachtig gezicht... maar alleen achteraf. 96

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1997 | | pagina 98