Dreiscbor. Trapgevel,
contétekening.
waarschijnlijk 1940.
Waarschijnlijk dateert uit dat jaar eveneens de schets "Verschiet met Renesse,
Kasteel Moermond, Haamstede en Noordwelle". een voorstudie voor een kleur-
tekening en/of een schilderij, waarvan de verblijfplaats ons onbekend is. Deze
schets geeft een aardig kijkje op de werkwijze van de kunstenaar. Hij had
genoeg aan een paar lijnen en een enkele aantekening om er thuis mee uit de
voeten te kunnen.
Misschien was het bezoek van 1928 de aanleiding tot een verblijf aldaar van een
paar maanden in de zomer van 1931. De hele familie Pieck: vader, moeder, twee
dochters, een zoon (Elsa, Ank en Max, respectievelijk 7, 6 en 3 jaar oud), trok
toen met de dienstbode naar een vakantiehuisje bij het strand van Renesse.
Dochter Elsa kan zich hiervan het volgende herinneren.
Grote kisten met huishoudelijke artikelen, linnengoed en kleding waren vooraf
per expediteur naar het vakantieadres verzonden. De reis erheen was in die tijd
zeer omslachtig: vroeg met de trein van Haarlem naar Rotterdam, vandaar op een
stoombootje via Dordrecht naar Zierikzee en tenslotte met de stoomtram naar
Renesse. De reis nam vrijwel de gehele dag in beslag, om zes uur 's middags was
men eindelijk in het vrij primitieve onderkomen; de kinderen waren doodmoe.
Tijdens het verblijf maakte een zwaar onweer een enorme indruk. De bliksem
sloeg in de pomp naast het huisje. Om te voorkomen dat het dak eraf zou vlie
gen hingen de ouders vrijwel de gehele nacht aan touwen, die aan de dakbalken
waren bevestigd. Achteraf bezien wel een schilderachtig gezicht... maar alleen
achteraf.
96