Anton pieck en schouwen duiveland
door Hans Vogelesang
Inleiding
Eigenlijk zou men hij het schrijven over tekenaarsschilders, componisten, musici
kunnen volstaan met wat aantekeningen hij gereproduceerde en direct waar
neembare, zicht hare/hoorbare werken. Deze moeten voor zichzelf spreken; mede
delingen over persoonlijke omstandigheden en voorvallen zijn alleen van belang,
wanneer ze bun sporen hebben nagelaten in of hun stempel hebben gedrukt op
(delen van) het werk. Een dergelijke aanpak vooronderstelt bij de lezer/kijker/hoor
der een onbevangenheid, een openslaan, kortom: "disponibilité".
Aan de andere kant hebben sommige biografische bijzonderheden of anekdotes
wel een zekere waarde, bijvoorbeeld ten aanzien van de lijd van ontstaan.
Ze kunnen dienen lot beter begrip voorzover dal nodig is of verlangd wordt.
Dit alles geldt ook voor de (kleur)tekeningen, schilderijen, en grafiek van de meest
befaamde en geliefde Nederlandse tekenaar van deze eeuw ANTON PIECK. De
kwalificaties befaamd en "geliefd betekenen helaas niet dat alle facetten van
zijn kunnen gemeengoed zijn geworden. In het onderhavige geval is hel zelfs zo
dat zijn populariteit de bekendheid met zijn gehele oeuvre voor een groot deel
geblokkeerd heeft. We komen hier later nog even op lenig.
Kort biografisch
De tweeling Henri (1895-1972) en Anton (1895-1987) Pieck werd in Den Helder
geboren en kreeg al heel vroeg privétekenlessen. In 1906 trok het gezin naar
Den Haag, beide jongens behaalden daar in 1909 de Lager Akte Tekenen en in
1912 de Middelbaar Akte.
Anton werd tekenleraar, eerst aan het tekeninstituut waar hij en I-Ienri hun oplei
ding zojuist hadden voltooid, en in 1920 aan het Kennemer Lyceum te O verveen.
Aan deze school was hij tot I960, het jaar van zijn pensionering, verbonden.
Tijdens en na zijn maatschappelijke loopbaan heeft hij al zijn vrije tijd besteed
aan tekenen, schilderen, illustreren en in het begin vooral aan grafisch werk.
Henri mocht naar de Amsterdamse Academie voor Beeldende Kunsten.
Hij ontwikkelde zich in een geheel andere richting dan zijn broer Anton: zijn
grootste verdienste ligt op het terrein van de realisering van jaarbeurzen en
(grote) tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Hij verwierf faam met zijn
affiches voor de Utrechtse Jaarbeurs. Zijn activiteiten op schilderkundig, grafisch
en illustratief gebied kwamen op het tweede plan. Evenals zijn broer beschikte
hij over indrukwekkende talenten. Beiden hebben huizen ontworpen en geres
taureerd.
Hun artistieke begaafdheden hadden zij niet van hun ouders; ergens in een grijs
verleden zijn er op artistiek gebied enige Piecks te noemen. De zusters Adri
(1894-1982) en Gretha (1898-1920) Pieck. beide verdienstelijk op het terrein van
schilderen en tekenen, zijn de dochters van een zekere A.F. Pieck. maar de
verwantschap is nogal ver weg.
91