bestuur-bestuurders werd met de komst van RTV zoveel intensiever, belangrijker, dat alleen al het "bespelen" van deze media tot een professionele bezigheid werd. Gaat u maar na: een massaal bereik dat elke foute uitspraak verspreidt, rechtstreekse of in elk geval uiterst actuele berichtgeving en registratie van elke (ook ongewenste) emotie. De "nieuwe" media toonden de politicus en diens boodschap overtuigender, natuurlijker en actueler. En nu zijn wij onafwendbaar op weg naar een informatiesamenleving. Com municatie, informatie en nieuwe termen als telematica, digitalisering en multi media zijn sinds kort ingeburgerd in ons spraakgebruik. Er is naast een grote diversificatie in informatiesoorten ook diversificatie in informatiedragers zoals, cassette, video, CD, floppy, CD-Rom, CD-I, fax en communicatiekanalen. Door telematica, het samengaan van computer en telecommunicatie, ontstaat een wereld van onbegrensde ICT oftewel informatie- en communicatietechnologie. Ontwikkelingen die ongetwijfeld de relatie bestuur-bestuurders zullen beïnvloe den. Het bestuurlijk of politiek besluitvormingsproces zal "on-line" te volgen zijn in de huiskamer, de nieuwe media geven ongekende mogelijkheden voor een interaktievere relatie tussen gemeente en inwoners, voor permanente consultatie en beïnvloeding; kortom van een intensief onderhouden van publieke relaties. Zierik aan de e-mail, we kunnen het ons pas sinds enkele jaren voorstellen als virtual reality, zo hard gaat het allemaal. Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomstige rol en positie van de gemeente gaat. De afgelopen -zeg maar- 20 jaar is er al heel veel veranderd op het gemeentebestuurlijk toneel, vooral ook ingegeven door allerlei maatschappe lijke processen. Er is sprake van een aantal belangrijke trends zoals globalisering (economisch en sociaal-cultureel), individualisering, mondige burgers, toenemen de mobiliteit, informatisering, ontwikkeling van een economie die vooral op ken nis is gebaseerd, nadruk op duurzaamheid etc. Deze trends zullen de komende tijd van grote invloed zijn. De maatschappelijke ontwikkelingen kenmerken zich door paradoxen en de over heid heeft tot taak evenwicht aan te brengen tussen de tegengestelde krachten. Perfect is dat evenwicht nooit vanwege de dynamiek, die de verschillende polen kenmerkt. Zoals bijvoorbeeld de spanning tussen individualisering en solidariteit of tussen economische groei en milieu of tussen schaalvergroting van gemeenten (herindeling) en binnengemeentelijke decentralisatie. Er zal voortdurend gewerkt moeten worden aan een nieuwe balans. Door processen als verdere ontzuiling, minder hechte groepsverbanden, calculerende burgers, digitalisering etc. wordt van de gemeente meer gevraagd als samenbindende factor. Er zal meer accent worden gelegd op de faciliterende rol zodat belangengroepen hun doelen kunnen bereiken via processen van zelfsturing en zelfbeheer. Dat vereist een andere bestuurlijke attitude, ook richting burgers. De relatie met de burgers wordt vanuit de gemeente op diverse terreinen belangrijk gevonden. De burger is klant (in de sfeer van dienstverlening of bewoner van een woonkern), maar ook een kiezer die eens per vier jaar zijn voorkeur duidelijk mag maken. Tot slot is hij of zij ook object van interventie en partnership ofwel belanghebbende in beleidsprocessen. Hij wordt regelmatig wisselend aangesproken als individu of als lid van een groep. Die andere rol en positie betekent ook het delen van verantwoordelijkhe den tussen gemeente en andere groeperingen, bijvoorbeeld als het gaat om het inrichten en leefbaar maken en houden van wijken en dorpen. De gemeente is veel meer een medespeler in een samenleving waarin onderhandeling en dialoog 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1998 | | pagina 13