Avondmaalstafel met de schalen voor het brood en de bekers voor de wijn. Achter de geopende bijbel het doopvont, op de voorgrond de knielbank. aandoende inzamelingsactie in de hele dorpsgemeenschap. Men verdeelt het dorp in vijf wijken. Schepenen en kerkenraadsleden gaan in gemengde tweetal len met de collectenbus rond. De opbrengst is ruim 90 gulden. Op een totale opbrengst van 1100,- voor heel Schouwen-Duiveland een mooie bijdrage. In de loop der jaren blijft kerkelijk Oosterland bijdragen leveren aan kerkelijke gemeenten in Duitsland en ook in Frankrijk. Hulp aan de verre naaste' - een manier van kerkelijke solidariteit - niet bedacht in onze tijd, maar ook toen al behorende bij de gewone diakonale activiteiten. Het kerkelijke gezag In de kerk van de Reformatie berust het ultieme gezag bij het Consistorie (de ker kenraad) van de plaatselijke Gereformeerde Kerk en niet, zoals in de Rooms Katholieke Kerk bij het Consistorie van Paus en kardinalen. De plaatselijke ker kenraad is dus verantwoordelijk en waakt over het morele gedrag van de leden, om zodoende leer en sacramenten zuiver te houden. Als een belijdend lid zich misgaat, brengt hij of zij de Christelijke gemeente in opspraak. Daar tilt de ker kenraad zwaar aan. De voornaamste maatregel is, dat zo iemand niet meer mag deelnemen aan het sacrament van het Heilig Avondmaal (H.A.). Eerst moet de betrokkene door berouw afstand nemen van de misstap of - zo nodig - door een aantal tuchtmaatregelen tot inkeer worden gebracht. Dit sacra ment moet heilig gehouden worden. Zo ook de Heilige Doop. En in het 'boe'van dat 'heilig houden' ligt het probleem. Scherp gesteld: Is het H.A. de troostrijke steun van Godswege in de rug van de falende, maar berouwvolle mens in zijn of haar verhouding tot God en de mede- 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1999 | | pagina 37