al - kunnen de burgerlijke en kerkelijke machtsfactoren hun invloed laten gelden. Het bewijst dat de 'Christelijke discipline' (lees kerkelijke tucht) samen met het gezag van de lokale 'Heer en Meester' en de macht van de burgerlijke overheid elkaar goed aanvullen. Met name Ds. Van Cleeff hanteert de 'kerkelijke tucht' soms in de vorm van een 'kerkelijke rechtbank'. Door een rechtlij nig beleid van straf-volgt-op- de-zonde wordt het H.A. van een genademiddel van Gods wege tot een drukmiddel om iemand weer in het kerkelij ke en sociale gareel te krij gen. Goed bedoeld, maar Silhouet van Ds. B. van Weemen, predikant van 1789 - 1793 niet ernstige gevolgen. Doop- (iconografisch Bureau, Den Haag). leden kunnen zich gaan af vragen of het wel zo verstan dig is om belijdenis te gaan doen: 'als belijdend lid kan ik me bij een misstap veel narigheid op de hals halen.Bovendien behoor ik niet tot de notabelen. Ambtsdrager worden zit er voor mij hoogstwaarschijnlijk niet in. Ik ga dus maar niet naar de belijdeniscatechisatie...'. Een 'indirecte Avondmaalsmijding dus door een kosten-baten redenering. Belijdende leden - door harde tuchtmaatregelen getroffen - reageren door te ver trekken uit de (dorps-)gemeenschap, of berusten in hun wering van het H.A. zonder tot berouw en belijdenis van schuld te willen of durven komen. Op deze mensen blijft de censuur drukken, soms levenslang. Het H.A. is daarmee gede gradeerd tot een afschrikmiddel. Een voorbeeld ter verduidelijking. Zwanger schap voor het huwelijk komt veel voor. De kerkenraad tolereert dit niet. Het overkomt Maria Jumulet in 1746. De uitsluiting van het H.A. duurt een jaar. Na haar openbare schuldbelijdenis en berouw heft de kerkenraad de censuur op. Na het overlijden van haar man hertrouwt ze in 1750. Het valt de kerkenraad op dat het echtpaar niet meer aan het H.A. deelneemt. Op het huisbezoek willen ze niet over de reden praten, maar na enige tijd is het duidelijk: Maria is in verwachting. De kerkenraad rekent bij de geboorte van het kind terug en roept het echtpaar ter verantwoording. Het hoge woord komt er uit: 'opnieuw vooruit gegrepen op de huwelijksdatum'. Weer onder censuur ...Maria en haar man zijn nooit voor de kerkenraad verschenen om schuldbelijdenis te doen. De psychische druk zal het voor het echtpaar onmogelijk hebben gemaakt om de moed op te brengen naar de kerkenraad te gaan. Liever de schaamte en de schande van de vernedering voor de kerkenraad ontlopen dan deelnemen aan het H.A. Beiden zijn wel lid van de kerk gebleven, nog zo'n 30 jaar, maar onder censuur overleden. Hij in 1779, zij in 1782.... 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1999 | | pagina 41