nen de Hervormde gemeente van Zierikzee per 1 januari 1990 zelfstandige wijk gemeenten zouden worden. Met gevolg dat de gemeenteleden een keuze moes ten maken. Adriaan en Truus wensten niet te kiezen. Zij stelden: "wij hebben belijdenis gedaan in en zijn lidmaat van de Hervormde kerk en niet van een modaliteitsgemeente"Zij hadden beiden geen enkel begrip voor de twee stro mingen in Hervormd Zierikzee. Gewezen op de vier modaliteitsstromingen in hun vorige gemeente Rotterdam kon dit hun standpunt niet veranderen. Zij wer den als enigen lid van de Gewone wijkgemeente van rechtzinnige signatuur en tevens gastlid van de Buitengewone wijkgemeente van vrijzinnige signatuur. Ondanks het feit dat hij de laatste maanden toenemende problemen had met zijn gezondheid kwam zijn overlijden geheel onverwacht. Op zondag 31 juli 1994 overleed hij in het 'Oosterschelde-ziekenhuis te Goes. Op vrijdag 5 augustus werd afscheid van hem genomen. Naast zijn familie bewezen een overweldigend aantal vrienden, waaronder oud-collega's, oud-leerlingen, vertegenwoordigers van diverse wetenschappelijke instellingen, de ZVDO, Stad en Lande, het Zeeuwsch Genootschap en de 'Sociëteit De Vereeniging' hem de laatste eer. De dienst van Woord en Gebed, onder verantwoordelijkheid van de Centrale ker kenraad, werd geleid door ds. K. Hendrikse. Dochter Bertina herdacht namens het gezin haar vader terwijl Truus op een onnavolgbare wijze voorging in het dankgebed. Na afloop van de dienst werd zijn lichaam op de openbare begraaf plaats van Zieriksee aan de aarde toevertrouwd. De columnist van de toenmalige Zierikzeesche Nieuwsbode 'Marzas' (pseudo niem voor de musicus Mar van der Veer) wijdde een Musicolumn aan Adriaan. Conclusie Gaandeweg, bij het schrijven van deze biografie over Adriaan de Vin, moest ik ontdekken, dat ik ondanks het feit dat ik dacht hem goed te kennen, hem voor mijn gevoel nog steeds niet helemaal ken. Ik heb hem leren kennen als een zeer hartelijk, beminnelijk en humoristisch mens. Een man van een hoog intellectueel niveau met een fenomenaal geheugen en een scherp analytisch inzicht. Ondanks deze kwaliteiten bewoog hij zich het liefst onder de gewone mensen. Hoewel principieel, soms rechtlijnig, wist hij muren te slechten en standpunten bij elkaar te brengen. Ondanks het feit dat hem, meestal niet ten onrechte, traagheid werd verweten heeft hij bergen werk verzet. Onverdroten heeft hij zich ingezet voor zijn grote idealen: de gelijkwaardigheid van de streektaal aan de standaardtaal; de jeugd ervan doordringen dat de streektaal actueel is en niet een erfenis van opa of oma; behoud van het Nederlands, ook in het zuidelijk deel van het cul tuurgebied. Soms moest ik, als ik hem hoorde pleiten, denken aan het verhaal van Don Quichot. Toch stond Adriaan met beide benen op de grond en was realist genoeg om te erkennen dat zijn strijd vaak tevergeefs was. Door middel van de pers en de diverse organisaties, waarvan hij lid was, heeft hij met de regelmaat van de klok met opgeheven vinger gewezen in de richting van de eilandelijke autoriteiten, wanneer hij bedreiging van cultuur en landschap ver moedde. Dat hij zijn levenswerk, het onderzoek van de streektaal van Schouwen- Duiveland, niet heeft kunnen voltooien met de uitgave van zijn regioboek had verschillende oorzaken. Niet de vermeende traagheid of de gedegenheid -waar mee hij te werk ging of de twijfel, waar Mar van der Veer in zijn 'In Memoriam' over schreef, waren de oorzaak. De belangrijkste was het feit dat Adriaan geen 142

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2000 | | pagina 144