sleepboten, ferries, marineschepen en een aantal radiozendschepen. Van vrijwel
alle schepen die gesloopt zijn, is in het mini-scheepvaartmuseum fotomateriaal
voorhanden. Veel boten, die we anno 2001 niet meer zouden slopen maar con
serveren!
De eerste jaren moesten de stoomkranen op rails verdwijnen als de bietencam
pagne begon. Van het sleepbootje werd gretig gebruik gemaakt voor het naar
buiten slepen van de bietenschepen. Er liep van de haven een geultje tussen de
slikken naar dieper water. Het laatste bietenschip dat van Viane vertrok was de
"Schouwen" van de Zierikzeese schipper J.C. van der Doe. Dit schip vervoerde
later scheepsschroot en nu vaart het nog als sportvissersschip de "Sjarina" vanuit
Bruinisse.
Toen het haventje geen landbouwhaven meer was, werden er vaste rails aange
legd voor de stroomkranen. In de drukke tijd liepen er vijf stoomkranen en diver
se drijvende bokken. Moest er een schip geborgen worden, dan kwam dat op
Viane terecht om gesloopt of eventueel weer opgeknapt te worden.
Er werd letterlijk van alles gesloopt. Een van de grootste schepen was de Britse
treinferry "Norfolk Ferry" en een van de mooiste in 1974 de coaster "Luther", een
prachtig jacht.
Verder werden gesloopt diverse bekende schepen als cle veerboten van de
R.T.M., de veerboot "Noord-Beveland" uit 1911 van de Provinciale Stoomboot
Dienst en de radioschepen "Caroline", "Schotland", "Veronica" en "Mi Amigo".
Grote schepen werden handmatig uit elkaar gehaald. Binnenschepen en coasters
werden eerst in brand gestoken waarna het makkelijker was het schip te slopen
en de vrijgekomen metalen te scheiden. Het schroot ging vaak eerst naar Hendrik-
Viane 1983De grootste boot hier ooit gesloopt, de Britse treinferry "Norfolk Ferry". Hel enige wat van
dit schip is overgebleven is een zogenaamde "afmeertelegraaf'.
89