sleepboten, ferries, marineschepen en een aantal radiozendschepen. Van vrijwel alle schepen die gesloopt zijn, is in het mini-scheepvaartmuseum fotomateriaal voorhanden. Veel boten, die we anno 2001 niet meer zouden slopen maar con serveren! De eerste jaren moesten de stoomkranen op rails verdwijnen als de bietencam pagne begon. Van het sleepbootje werd gretig gebruik gemaakt voor het naar buiten slepen van de bietenschepen. Er liep van de haven een geultje tussen de slikken naar dieper water. Het laatste bietenschip dat van Viane vertrok was de "Schouwen" van de Zierikzeese schipper J.C. van der Doe. Dit schip vervoerde later scheepsschroot en nu vaart het nog als sportvissersschip de "Sjarina" vanuit Bruinisse. Toen het haventje geen landbouwhaven meer was, werden er vaste rails aange legd voor de stroomkranen. In de drukke tijd liepen er vijf stoomkranen en diver se drijvende bokken. Moest er een schip geborgen worden, dan kwam dat op Viane terecht om gesloopt of eventueel weer opgeknapt te worden. Er werd letterlijk van alles gesloopt. Een van de grootste schepen was de Britse treinferry "Norfolk Ferry" en een van de mooiste in 1974 de coaster "Luther", een prachtig jacht. Verder werden gesloopt diverse bekende schepen als cle veerboten van de R.T.M., de veerboot "Noord-Beveland" uit 1911 van de Provinciale Stoomboot Dienst en de radioschepen "Caroline", "Schotland", "Veronica" en "Mi Amigo". Grote schepen werden handmatig uit elkaar gehaald. Binnenschepen en coasters werden eerst in brand gestoken waarna het makkelijker was het schip te slopen en de vrijgekomen metalen te scheiden. Het schroot ging vaak eerst naar Hendrik- Viane 1983De grootste boot hier ooit gesloopt, de Britse treinferry "Norfolk Ferry". Hel enige wat van dit schip is overgebleven is een zogenaamde "afmeertelegraaf'. 89

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2001 | | pagina 91