lingen die in de jaren daarna tot ontwikkeling zijn gekomen. Eerst en vooral de jaarlijkse jeugduitwisselingen, maar zeker ook vele sportuitwisselingen en niet te vergeten de bezoeken van la Musique Royale de Zierikzee, zoals de Fransen de Koninklijke Harmonie Kunst en Eer uit Zierikzee noemen! De Koninklijke Harmonie Kunst en Eer op de trappen van de kerk in Saint- Hilaire-du-Harcouët, 1959 (Coll. H.A.M. Koper, Zierikzee). Uitwisselingen hebben ook geleid tot vele individuele contacten en vriendschap pen en daarin kreeg de beoogde verbroedering dan ook mede gestalte. Wat rond 1953 reeds sluimerend bezig was zich te voltrekken, kwam door de Watersnoodramp in een stroomversnelling en is uitgegroeid tot één der oudste en meest duurzame jumelages tussen een Franse en een Nederlandse gemeente. Hatfield Het ontstaan van de contacten tussen de Engelse plaats Hatfield en Zierikzee in Nederland, is veel directer in verband te brengen met de Watersnoodramp dan in het geval van de Franse plaats Saint-Hilaire-du-Harcouët. Met betrekking tot Hatfield was er maar één heel directe aanleiding van waaruit de contacten ont stonden en dat was de stormvloed, die op 1 februari 1953 niet alleen Zuidwest- Nederland trof, maar ook de oostkust van Schotland en Engeland (East Anglia). Gebieden die evenals Nederland aan de Noordzee gelegen zijn. Vooral in de riviermondingen langs de Schotse en Engelse kusten heeft deze stormvloed even eens hevig toegeslagen en zijn verwoestende werk gedaan. Ook in Engeland ont stond veel verdriet omdat dierbaren verdronken en er werd groot leed gevoeld vanwege aanzienlijke materiële schade die werd aangericht aan have en goed. Hatfield was in 1953 een plaats van circa 12.000 inwoners, zo'n 60 kilometer ten noorden van 'hartje Londen'. De bedrijvigheid die er heerste werd vooral veroor zaakt door de vliegtuigindustrie van British Aerospace. Een grote onderneming die zich met name voor en in de nog niet zo lang verstreken oorlogsjaren had ontwikkeld als een oorlogsindustrie en in die dagen volop bezig was zich om te vormen tot een toonaangevende onderneming in de burgerluchtvaart. In Hatfield werkte bijna iedereen op een of andere wijze bij of voor British Aerospace. Noeste werkers, sterk gevormd in en door de oorlogsjaren, waarin ze aan den lijve hadden ondervonden hoe hard de strijd om het bestaan soms kon zijn. Maar men had ook geleerd hoe gemeenschapszin en onderlinge solidariteit een 149

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2003 | | pagina 151