De breed gedragen betrokkenheid van zeer vele Nederlanders hebben we destijds zelf ook ervaren en we vinden dat die niet betwijfeld mag worden. Iedereen wilde oprecht wat doen en er was een groot meeleven met de getroffenen. De foto's en tekst van 'De Ramp' waren beheerst, niet uit op sensatie, een uiting van soli dariteit. Politieke en godsdienstige neutraliteit is zeker betracht. Achteraf kijken we op deze saamhorigheid juist positief terug. De na de Tweede Wereldoorlog en de strijd in Indië geschonden nationale identiteit kwam weer terug. De confrontatie met de zee bleek kenmerkend voor het Nederlandse volk. Tot slot merken we op dat de boeken van Selma Leydeshoff en Kees Slager die tien jaar geleden verschenen, allebei op 'oral history' (geschiedschrijving op basis van vele ooggetuigen) waren gebaseerd. 'Het water en de herinnering' van Leydesdorff werd gesteund door de provincie Zeeland, Waterschapsbank, Rijkswaterstaat en Universiteit van Amsterdam en wilde een vernieuwing van de geschiedwetenschap zijn, maar leest door de academische vraagstelling en betoogtrant minder gemakkelijk. Het boek sloeg in Zeeland niet aan. 'De Ramp een reconstructie' van Slager, dat met steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten tot stand kwam, leest 'als een trein' en haalde een hoge oplage. Het is ook kritisch, maar spreekt niet over mythevorming. Het boek staat dichter bij de mensen. Dat er in 2003 een tweede herziene druk van dit boek ver scheen, is een bewijs van deze waardering. Uit bovenstaande beschouwing over het boek 'De Ramp' blijkt opnieuw dat ge schiedschrijving een voortdurende discussie over het verleden is. Bronnen Voor dit artikel is ruim geput uit het archief van de (Koninklijke) Vereeniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels (VBBB. thans KVB) dat (nog ongeordend) bewaard wordt als 'dossiers boek De Ramp' in doos 5, 11 en 12, van de Bibliotheek KVB, Universiteitsbibliotheek. Universiteit van Amsterdam. Ook de notulen van vergaderingen gepubliceerd in het Maandblad VBBB uit 1953 en 1976 werden daar geraadpleegd (met dank aan drs. N.H. Kool). Aanvullend onderzoek naar drs. J.E. Redeker werd verricht op het Rijksbureau voor Kunsthistorisch Onderzoek (RKD) en het Letterkundig Museum (LM) in Den Haag. Mevrouw Hens Redeker-Rammers bedank ik voor haar brief. Voor het onderzoek van de foto's was van belang de tentoonstelling 'De Ramp van '53 door het oog van de media' in het Nederlands Fotomuseum te Rotterdam (19 januari - 9 maart 2003). Ik bedank in het bijzonder Cor Pols van De Zeeuwsche. Boekhandel in Zierikzee voor de vele ge sprekken over 'De Ramp'. Dr. Marijke Donkersloot-de Vrij bedank ik voor enige informatie over de kaart. Literatuur Frans Beekman, De stormvloedsteen in Nieuwerkerk, in: Mededelingenblad Stad en Lande, nr. 54 (1986), p. 179-182. Frans Beekman, Fotobeelden van de stormvloed. Rykel ten Kate als fotograaf in de watersnoodramp van 1953. in: Kroniek ran bet tand van de zeemeermin (Schouwen-Duiveland), 18e jaargang (1993), p. 113-124. Frans Beekman, Verhalen over de Watersnood van 1953. in: Boekenpost, 3e jaargang (1995), p. 40-41. Frans Beekman en Bert van der Valk, Merktekens van stonnvloeden langs de Nederlandse kust, in: Tijdschrift voor Waterstaatsgeschiedenis, 7e jaargang (1998), p. 1-6. Inez Flameling, Hoogwater. 50 jaar na de Watersnoodramp, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag 2003. Selma Leijdesdorff, Het wateren de herinnering. De Zeeuwse watersnoodramp 1953-1993, Amsterdam 1993. Kees Slager, De Ramp een reconstructie, Goes 1992', 2003 54

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2003 | | pagina 56