1720-36Amsterdam 1942. Lunsingh Scheurleer, D.F.: Vier Spaanse tegels in het Gemeentemuseum te Zierikzee. In: Antiekvier de jaargang, no. 8, pp. 430-431. Lochem 1970. Pavord, A: De tulp. Anthos 1999- ISBN 90.414.0367.1. Ree, G. de: Een 18e eeuws tegeltransport. In: Tegel 8/1980, pp.12-15. Sandberg, Jhr. G.F.: Overzetveren in Zeeland. Zevenhonderd jaar vervoer te water. Arnhem 1978. ISBN 90.6235.021.6. Westendorp Boerma, J.J.: De historische schoonheid van Zieriksee. Amsterdam 1947, pp. 68-69. In de beschrijving van tegels komen de volgende afkortingen voor: h hoogte, b breedte, d dikte, S scherfkleur, de spijkergaatjes (sp.g.) zijn vermeld met de klok mee, beginnend vanaf de lin ker bovenhoek. Alle maten zijn in mm. De datering 17A resp. B betekent; eerste resp. tweede helft van de zeventiende eeuw, 17b resp. d betekent: tweede resp. laatste kwart van de zeventiende eeuw. De tegelbezitters worden, omdat de meesten anoniem wensten te blijven, aangeduid met een code van drie letters. Collectie mZ museum Zierikzee. Noten 1. Alleen Middelburg en dan nog alleen in bepaalde straten (Bogardstraat en Balans) vormt hierop een uitzondering (Jilleba 1977). 2. Deze tegelserie met asymmetrisch boeket komt ook wel voor in een blauwe uitvoering, doch is zeldzaam. De vaas/bloemfiguur staat meestal binnen accolades of cirkels maar bestaat ook zonder deze de centrale middenfiguur omgevende structuren. Ze werden vanaf 1760 geproduceerd en zijn uit de Rotterdamse tegelbedrijven één der weinige series tegels met een anjer als hoekmotief. De tegels uit deze serie hebben een gele scherf en meestal twee, diagonale spijkergaatjes. Op Goeree werd de serie in boerderijen enkele malen aangetroffen, op het eiland Schouwen- Duiveland niet. 3- Voor een goed totaalbeeld van een tegelwand in haard of lambrisering is regelmaat en repetitie vereist. Pas door symmetrie ontstaat rust. Niet voor niets verschijnt de serie met asymmetrische bloempottegels van noot 2 juist in een volgende stijlperiode, die van de onrustige Rococo. 4. Naar de naam van dit type boot wordt het ermee vervoerde Chinese porselein vaak kraakporse lein genoemd. 5. Deze tableaus uit de eerste helft van de zeventiende eeuw vormen altijd pendanten met elkaar en zijn geplaatst in de openhaard achterwand aan weerszijden van de rookbaan. Paren vormen vaak de allegorische voorstellingen van Geloof met Hoop of anders met Liefde, de 'Romeinse' helden Hannibal en Scipio, de Oranje vorsten Frederik Hendrik met Maurits of anders met zijn vrouw Amalia van Solms. De in het Rijksmuseum te Amsterdam aanwezige volledig blauwe 13x4 tegels grote tableaus van MAVRITZ.PRINS.VAN.ORAENGEN en PRINS.HENDRICK.VAN.NASSAV zijn respectievelijk gedateerd 1615 en 1619. 6. De achtergrond op bloemenvaasschilderijen wordt meestal donker gehouden, maar heeft bij tegels, die gemaakt werden in de traditie van imitatieporselein, natuurlijk juist een witte achter grond. Soms staan op schilderijen de bloemenvaasstillevens onder een boog, ze zijn dan als het ware geplaatst in een nis. Op tegels komt dit weinig voor en zijn dan altijd tegels behorend tot een piëdestal van een geschilderde zuil op een dertien tegels hoge pilaster. 7. Op het eiland Goeree-Overflakkee (Van den Berge 2003) is de bloempottegel in al zijn verschillen de typen tezamen genomen in de zeventiende eeuw de meest voorkomende tegel. Wanneer men ieder bloempottype afzonderlijk rekent, is dit niet het geval en blijkt in de zeventiende eeuw de tulp/kievitsbloem binnen gekarteld kwadraat het meest voorkomende tegeltype te zijn. 8. Alleen al op het eiland Schouwen-Duiveland nog drie maal. Wij troffen deze tegel ook aan in West Zeeuws-Vlaanderen, Middelburg en Vlissingen. 9. Een dergelijke figuur komt in Gouda zowel vrouwelijk als mannelijk voor en wordt vaak foutief ook wel als 'melkmeid' omschreven. Voorheen waren in een pand op de Enkele Ring 73 te Sommelsdijk in een haardachterwandbetegeling bestaande uit alleen Goudse mensfiguurtegels binnen tweestreeps kleinere ossenkoppen in een veelvoud tezamen zowel de vrouwelijke als mannelijke waterdrager op tegels aanwezig (Van den Berge 2003). 10. Uit de al eerder in dit artikel genoemde plateelbakkersafvalberg in de tuin achter het bedrijf van Willem Jansz Verswaen op de Oosthaven te Gouda konden verschillende (overigens meestal gekartelde) margrietnoppenrand fragmenten worden aangetroffen, naast een (overigens gespiegel de) afbeelding op een fragment van een ziel van een schotel met de figuur van een waterdraagster in voornamelijk groen (Van den Berge 2002). 75

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2004 | | pagina 77