ale functie kan echter niet iedere vorm van bewoning uitgesloten worden. Ook ten aanzien van passanten zal een gedragslijn gevolgd worden, die een waarborg vormt voor een zorgvuldig gebruik van de museumhaven, waarbij geen storen de elementen in de woon- en leefsituatie rondom de Oude Haven optreden.(Een reminiscentie aan de traumatische herinnering aan de laatste woonark? - WHK) De stichting zal alleen ambachtelijke werkzaamheden en dan uitsluitend aan boord van de schepen - toestaan, mits die geen verontreiniging, geluidsover last of andere hinder aan omwonenden teweegbrengen De stichting staat een duidelijke relatie met het Maritiem Museum voor en streeft naar coördinatie en zo mogelijk enige vorm van integratie ten aanzien van kaart verkoop en bezichtiging van schepen in de museumhaven.(Een aspect dat, spijtig genoeg, tot dusverre nooit van de grond is gekomen. - WHK) Tijdens de hoorzitting in de Vierschaar van het stadhuis in Zierikzee in mei van dat jaar klinken veel kritische geluiden over het idee museumhaven, maar ook over het inrichtingsplan van de Oude Haven. Gelukkig zijn er ook positieve gelui den. Een aanwonende horeca-ondernemer raakt enthousiast en stelt voor om ook maar de z.g. paardentrap ter hoogte van de Paardenstraat in ere te herstellen. De hoorzitting loopt uiteindelijk dan wel goed af, maar het bestuur is gewaarschuwd: het draagvlak bij de Zierikzeese bevolking is (nog) niet groot. Het bestuur infor meert daarom regelmatig tevens de raadsleden rechtstreeks.8 In november 1991 keurt de raad de beheersovereenkomst met de stichting goed en stelt de raad het krediet voor het aanbrengen van de infrastructuur vast. Vooralsnog wordt deze beperkt tot de eerste fase. Maar de haven is nog leeg. Contacten met de Provincie Zeeland: het 'Zeeuws schip' De initiatiefnemers haken in op plannen van de Provincie Zeeland voor aan koop en restauratie van een hoogaars of ander historisch schip afkomstig uit de Zeeuwse wateren. Dit 'Zeeuws schip' zal voor representatie dienen. De Oude Haven in Zierikzee is uitermate geschikt als ligplaats. De stichting zou ook het beheer en de exploitatie op zich kunnen nemen. Eerst in de boot, keur van riemen. Wie het eerst komt, heeft de voorkeur, denken de initiatiefnemers. Zij leggen meteen contact bij de provincie. Het 'Zeeuws schip' in de museumha ven, dat zou een mooie start zijn. De provincie neemt de Stichting Museumhaven Zierikzee serieus als kandidaat en vraagt garanties voor beheer, onderhoud, repa ratie en zorg voor het 'Zeeuws' schip. Contactpersoon Van Dalsen wil wel zijn want droog houden. Hij informeert voor alle zekerheid of er nog kapers op de kust zijn voor het beheer en de exploitatie van het 'Zeeuws' schip. Dat is niet het geval, verzekert de provincie. In mei 1990 vraagt de provincie of de stichting bereid is om het 'Zeeuws schip', zodra dit gerestaureerd is (door en voor reke ning van de provincie), tegen een jaarlijkse vergoeding voor onderhoud geduren de twintig dagen per jaar inclusief bemanning gratis ter beschikking van de pro vincie wil stellen. Dat wil de stichting wel. De contacten met de provincie lijken nog meer perspectief te bieden. Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen heeft een zeilende stalen rivierklipper uit 1899 voor een gulden 'te koop' aangeboden. Zelf heeft de provincie geen belangstel ling. Zij is wel bereid om toch op het aanbod van het Zuiderzeemuseum in te gaan en de klipper voor diezelfde gulden door te 'verkopen' aan de stichting. Bij navraag blijkt echter in juli van 1990 dat de provincie voor het 'Zeeuws schip' in zee is gegaan met een andere, in mei opgerichte stichting, de Stichting Behoud 107

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 109