ale functie kan echter niet iedere vorm van bewoning uitgesloten worden. Ook
ten aanzien van passanten zal een gedragslijn gevolgd worden, die een waarborg
vormt voor een zorgvuldig gebruik van de museumhaven, waarbij geen storen
de elementen in de woon- en leefsituatie rondom de Oude Haven optreden.(Een
reminiscentie aan de traumatische herinnering aan de laatste woonark? - WHK)
De stichting zal alleen ambachtelijke werkzaamheden en dan uitsluitend
aan boord van de schepen - toestaan, mits die geen verontreiniging, geluidsover
last of andere hinder aan omwonenden teweegbrengen
De stichting staat een duidelijke relatie met het Maritiem Museum voor en streeft
naar coördinatie en zo mogelijk enige vorm van integratie ten aanzien van kaart
verkoop en bezichtiging van schepen in de museumhaven.(Een aspect dat, spijtig
genoeg, tot dusverre nooit van de grond is gekomen. - WHK)
Tijdens de hoorzitting in de Vierschaar van het stadhuis in Zierikzee in mei van
dat jaar klinken veel kritische geluiden over het idee museumhaven, maar ook
over het inrichtingsplan van de Oude Haven. Gelukkig zijn er ook positieve gelui
den. Een aanwonende horeca-ondernemer raakt enthousiast en stelt voor om ook
maar de z.g. paardentrap ter hoogte van de Paardenstraat in ere te herstellen. De
hoorzitting loopt uiteindelijk dan wel goed af, maar het bestuur is gewaarschuwd:
het draagvlak bij de Zierikzeese bevolking is (nog) niet groot. Het bestuur infor
meert daarom regelmatig tevens de raadsleden rechtstreeks.8 In november 1991
keurt de raad de beheersovereenkomst met de stichting goed en stelt de raad het
krediet voor het aanbrengen van de infrastructuur vast. Vooralsnog wordt deze
beperkt tot de eerste fase. Maar de haven is nog leeg.
Contacten met de Provincie Zeeland: het 'Zeeuws schip'
De initiatiefnemers haken in op plannen van de Provincie Zeeland voor aan
koop en restauratie van een hoogaars of ander historisch schip afkomstig uit de
Zeeuwse wateren. Dit 'Zeeuws schip' zal voor representatie dienen. De Oude
Haven in Zierikzee is uitermate geschikt als ligplaats. De stichting zou ook het
beheer en de exploitatie op zich kunnen nemen. Eerst in de boot, keur van
riemen. Wie het eerst komt, heeft de voorkeur, denken de initiatiefnemers. Zij
leggen meteen contact bij de provincie. Het 'Zeeuws schip' in de museumha
ven, dat zou een mooie start zijn. De provincie neemt de Stichting Museumhaven
Zierikzee serieus als kandidaat en vraagt garanties voor beheer, onderhoud, repa
ratie en zorg voor het 'Zeeuws' schip. Contactpersoon Van Dalsen wil wel zijn
want droog houden. Hij informeert voor alle zekerheid of er nog kapers op de
kust zijn voor het beheer en de exploitatie van het 'Zeeuws' schip. Dat is niet
het geval, verzekert de provincie. In mei 1990 vraagt de provincie of de stichting
bereid is om het 'Zeeuws schip', zodra dit gerestaureerd is (door en voor reke
ning van de provincie), tegen een jaarlijkse vergoeding voor onderhoud geduren
de twintig dagen per jaar inclusief bemanning gratis ter beschikking van de pro
vincie wil stellen. Dat wil de stichting wel.
De contacten met de provincie lijken nog meer perspectief te bieden. Het
Zuiderzeemuseum in Enkhuizen heeft een zeilende stalen rivierklipper uit 1899
voor een gulden 'te koop' aangeboden. Zelf heeft de provincie geen belangstel
ling. Zij is wel bereid om toch op het aanbod van het Zuiderzeemuseum in te
gaan en de klipper voor diezelfde gulden door te 'verkopen' aan de stichting.
Bij navraag blijkt echter in juli van 1990 dat de provincie voor het 'Zeeuws schip'
in zee is gegaan met een andere, in mei opgerichte stichting, de Stichting Behoud
107