Hoogaars. Ook blijkt, alweer bij navraag, dat de aankoop van de klipper geruis loos van de agenda is afgevoerd. Bedrieglijk is de schijn der dingen. Het had de provincie echt niet misstaan als zij het bestuur zelf hierover had geïnformeerd. De afstand Middelburg - Zierikzee lijkt soms wel erg groot. Een lege haven Rivierklipper Mijn Genoegenivas het eerste schip dat de Museumhaven verwierf Maar de haven is nog steeds leeg. Het 'Zeeuws schip' en de klipper komen niet naar Zierikzee. De stichting biedt de Stichting Behoud Hoogaars in september 1990 ligplaatsen in de haven aan. De Stichting Behoud Hoogaars voelt daar wel voor, mits zij wordt vrijgesteld van liggeld, zoals ook in Vlissingen. Omdat de gemeenteraad zich op dat moment nog niet heeft uitgesproken over de investe ringsplannen voor de Oude Haven, staat het college van B&W de Museumhaven niet toe om bindende afspraken te maken met de Stichting Behoud Hoogaars, die daarop haar banden met de provincie verder aanhaalt. Er komen definitief geen schepen van de Stichting Behoud Hoogaars in de Oude Haven. De haven zou ligplaats kunnen bieden aan passanten, maar voor passanten is een getij dehaven minder aantrekkelijk. Daar komt nog bij dat zij eerst twee bruggen moeten passeren (bruggelden!). Zij verkiezen de Nieuwe Haven. Niettemin kan Zierikzee eerstdaags een eerste schip begroeten, de klipper, met recht genaamd 'Mijn Genoegen'. Het Zuiderzeemuseum was bereid om de eerder aan de pro vincie aangeboden klipper in bruikleen af te staan. De klipper is van origine een zeilschip en in de loop der tijden verbouwd tot motorschip. Het schip ligt dan wel in de museumhaven, maar moet gerestaureerd worden. Technisch, organisa torisch en financieel een uitdaging. Provinciale subsidiestromen plegen niet dan met grote moeite af te buigen naar Schouwen-Duiveland. De 'Slavenkas'9 legt 108

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 110