Hoogaars. Ook blijkt, alweer bij navraag, dat de aankoop van de klipper geruis
loos van de agenda is afgevoerd. Bedrieglijk is de schijn der dingen. Het had de
provincie echt niet misstaan als zij het bestuur zelf hierover had geïnformeerd.
De afstand Middelburg - Zierikzee lijkt soms wel erg groot.
Een lege haven
Rivierklipper Mijn Genoegenivas het eerste schip dat de Museumhaven verwierf
Maar de haven is nog steeds leeg. Het 'Zeeuws schip' en de klipper komen niet
naar Zierikzee. De stichting biedt de Stichting Behoud Hoogaars in september
1990 ligplaatsen in de haven aan. De Stichting Behoud Hoogaars voelt daar wel
voor, mits zij wordt vrijgesteld van liggeld, zoals ook in Vlissingen. Omdat de
gemeenteraad zich op dat moment nog niet heeft uitgesproken over de investe
ringsplannen voor de Oude Haven, staat het college van B&W de Museumhaven
niet toe om bindende afspraken te maken met de Stichting Behoud Hoogaars,
die daarop haar banden met de provincie verder aanhaalt. Er komen definitief
geen schepen van de Stichting Behoud Hoogaars in de Oude Haven. De haven
zou ligplaats kunnen bieden aan passanten, maar voor passanten is een getij
dehaven minder aantrekkelijk. Daar komt nog bij dat zij eerst twee bruggen
moeten passeren (bruggelden!). Zij verkiezen de Nieuwe Haven. Niettemin kan
Zierikzee eerstdaags een eerste schip begroeten, de klipper, met recht genaamd
'Mijn Genoegen'. Het Zuiderzeemuseum was bereid om de eerder aan de pro
vincie aangeboden klipper in bruikleen af te staan. De klipper is van origine een
zeilschip en in de loop der tijden verbouwd tot motorschip. Het schip ligt dan
wel in de museumhaven, maar moet gerestaureerd worden. Technisch, organisa
torisch en financieel een uitdaging. Provinciale subsidiestromen plegen niet dan
met grote moeite af te buigen naar Schouwen-Duiveland. De 'Slavenkas'9 legt
108