teiten van het stichtingsbestuur beschouwt als een vorm van bezigheidstherapie. Het bestuur ziet dat toch anders. Het biedt de Stichting Renesse alle schepen aan inclusief de exploitatie van de museumhaven: de Stichting Renesse mag het roer overnemen. De Stichting Renesse bedankt feestelijk voor het aanbod. Een ander kompas 'Neptunus' Het bestuur besluit begin 2000 om de bakens te verzetten, niet meer in te spe len op plannen van de gemeente en in het vervolg volledig op eigen kompas te varen. Per slot van rekening is ieder de smid van zijn eigen geluk. Voorzitter Huijbrecht sondeert de bereidheid bij de Stichting Renesse tot aankoop van de houtloods van de gemeente, restauratie en ter beschikking stelling als werf aan de Museumhaven en bij het Scheepvaartmuseum in Baasrode tot grensoverschrijden de samenwerking binnen de Euregio Scheldemond (nu in het kader van Interreg III). Iedere kans, hoe klein ook, moet benut worden. Wethouder Veerhoek, op de hoogte van het plan van de Museumhaven, waarschuwt om niet te talmen, want de gemeente heeft andere plannen met de voor de Museumhaven aangekochte houtloods. Burgemeester Asselbergs dringt er op aan om af te zien van een eigen werf. Hij adviseert om reparaties en restauraties uit te besteden, bij voorbeeld bij de - overigens niet bestaande - Walcherse werkplaats van de Stichting Behoud Hoogaars. Het bestuur acht dit overigens ook om logistieke redenen (reistijden van vrijwilligers) en om financiële redenen (commerciële tarieven, extra reis kosten vrijwilligers) niet realistisch. Toch is er nog goed nieuws: de gemeente zal het exploitatietekort over 1999 dekken. Voor 2000 en volgende jaren wor den géén toezeggingen gedaan. De Stichting Renesse en het Scheepvaartmuseum in Baasrode (gelegen binnen de Stad Dendermonde) reageren positief, ondanks de opgedane ervaring in het verleden. Ook de Stad Blankenberge sluit het zich aan bij het nieuwe project. In de zomer van 2000 wordt tijdens een officiële plechtigheid ten stadhuize van Blankenberge een protocolovereenkomst onderte kend door vertegenwoordigers van de Museumhaven, het Scheepsvaartmuseum Baasrode en de Stad Blankenberge. Behalve deze contractspartners zijn aan wezig de Vlaamse minister Renaat Landuyt, vertegenwoordigers van de pro vincie Zeeland en van de Stad Dendermonde. De ook uitgenodigde gemeente Schouwen-Duiveland laat verstek gaan. Het samenwerkingsproject wordt gedoopt 'Neptunus'. De Museumhaven brengt in (een gedeelte van de) verbouwing van de houtloods, restauratie van de hoog aars 'Vrouw Adriana' (ARM 17) en restauratie van het m.s. 'Zuidvliet' (aanvanke lijk van de boeier 'Vabel'). De Provincie Zeeland ondersteunt de plannen van de Museumhaven ten volle. Na bevestiging van de ondertekening betuigt het college van B&W aan het bestuur schriftelijke adhesie. Het laat het weten de voortgang met buitengewone interesse te zullen volgen. Ook buiten het kader van Euregio Scheldemond werkt de stichting samen met tal van maritieme organisaties.16 De houtloods De Stichting Renesse is in principe bereid om de houtloods aan te kopen ten behoeve van de Museumhaven. De onderhandelingen met de gemeente als eige naar vlotten echter allerminst. De Stichting Renesse is niet bereid om boven op de koopsom ook nog eens de bedrijfsverplaatsingskosten van de 'Zierikzeesche Houthandel' te vergoeden aan de gemeente! Een kostenpost die op gespannen 116

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 118