teiten van het stichtingsbestuur beschouwt als een vorm van bezigheidstherapie.
Het bestuur ziet dat toch anders. Het biedt de Stichting Renesse alle schepen aan
inclusief de exploitatie van de museumhaven: de Stichting Renesse mag het roer
overnemen. De Stichting Renesse bedankt feestelijk voor het aanbod.
Een ander kompas
'Neptunus'
Het bestuur besluit begin 2000 om de bakens te verzetten, niet meer in te spe
len op plannen van de gemeente en in het vervolg volledig op eigen kompas
te varen. Per slot van rekening is ieder de smid van zijn eigen geluk. Voorzitter
Huijbrecht sondeert de bereidheid bij de Stichting Renesse tot aankoop van de
houtloods van de gemeente, restauratie en ter beschikking stelling als werf aan de
Museumhaven en bij het Scheepvaartmuseum in Baasrode tot grensoverschrijden
de samenwerking binnen de Euregio Scheldemond (nu in het kader van Interreg
III). Iedere kans, hoe klein ook, moet benut worden. Wethouder Veerhoek, op de
hoogte van het plan van de Museumhaven, waarschuwt om niet te talmen, want
de gemeente heeft andere plannen met de voor de Museumhaven aangekochte
houtloods. Burgemeester Asselbergs dringt er op aan om af te zien van een eigen
werf. Hij adviseert om reparaties en restauraties uit te besteden, bij voorbeeld bij
de - overigens niet bestaande - Walcherse werkplaats van de Stichting Behoud
Hoogaars. Het bestuur acht dit overigens ook om logistieke redenen (reistijden
van vrijwilligers) en om financiële redenen (commerciële tarieven, extra reis
kosten vrijwilligers) niet realistisch. Toch is er nog goed nieuws: de gemeente
zal het exploitatietekort over 1999 dekken. Voor 2000 en volgende jaren wor
den géén toezeggingen gedaan. De Stichting Renesse en het Scheepvaartmuseum
in Baasrode (gelegen binnen de Stad Dendermonde) reageren positief, ondanks
de opgedane ervaring in het verleden. Ook de Stad Blankenberge sluit het zich
aan bij het nieuwe project. In de zomer van 2000 wordt tijdens een officiële
plechtigheid ten stadhuize van Blankenberge een protocolovereenkomst onderte
kend door vertegenwoordigers van de Museumhaven, het Scheepsvaartmuseum
Baasrode en de Stad Blankenberge. Behalve deze contractspartners zijn aan
wezig de Vlaamse minister Renaat Landuyt, vertegenwoordigers van de pro
vincie Zeeland en van de Stad Dendermonde. De ook uitgenodigde gemeente
Schouwen-Duiveland laat verstek gaan.
Het samenwerkingsproject wordt gedoopt 'Neptunus'. De Museumhaven brengt
in (een gedeelte van de) verbouwing van de houtloods, restauratie van de hoog
aars 'Vrouw Adriana' (ARM 17) en restauratie van het m.s. 'Zuidvliet' (aanvanke
lijk van de boeier 'Vabel'). De Provincie Zeeland ondersteunt de plannen van de
Museumhaven ten volle. Na bevestiging van de ondertekening betuigt het college
van B&W aan het bestuur schriftelijke adhesie. Het laat het weten de voortgang
met buitengewone interesse te zullen volgen. Ook buiten het kader van Euregio
Scheldemond werkt de stichting samen met tal van maritieme organisaties.16
De houtloods
De Stichting Renesse is in principe bereid om de houtloods aan te kopen ten
behoeve van de Museumhaven. De onderhandelingen met de gemeente als eige
naar vlotten echter allerminst. De Stichting Renesse is niet bereid om boven op
de koopsom ook nog eens de bedrijfsverplaatsingskosten van de 'Zierikzeesche
Houthandel' te vergoeden aan de gemeente! Een kostenpost die op gespannen
116