Vier dagen later meldde de krant, dat het 'een fraai concert' was geweest, met
als 'glanspunt van de avond' de solist Hoeffgen. 'Vooral in de zachtere gedeelten
klonk het instrument met zijn eigendommelijken, fijnen, teeren toon, zeer aange
naam. Uit aanzetten van den toon, Phraseering enz. bleek het uitstekende onder
wijs dat die heer genoten heeft. De heer Ezerman, die het geheel leidde, was als
altijd op de rechte plaats aan het klavier, en hij, zowel als de exécutanten, zagen
hunnen moeite op prijs gesteld door een net en dankbaar publiek'.
Het strijkorkest begeleidde zo'n honderd jaar geleden ook de jaarlijkse opera
of operette van Kunst en Eer. In 1913 bijvoorbeeld stond de opera Het Gouden
Kruis op het programma. Op 10 april werd de eerste uitvoering (van de drie)
gegeven in de Concertzaal voor donateurs en hun echtgenoten, die voor vijftig
cent mee mochten. De tweede uitvoering was ook alleen voor donateurs en hun
echtgenoten. De derde uitvoering was, zoals men dat toen noemde, een volks
uitvoering.
De première was een succes. Het verslag een dag later meldde, dat 'niemand
spijt van zijn Zondagavond heeft gehad. De costumes waren kostelijk en er
was aardig gegrimeerd. Het gordijn moest meermalen gehaald worden'. De twee
de uitvoering van de opera werd dan ook hartelijk aanbevolen door de schrijver
van het artikel. En volgens de krant was ook die uitvoering een succes.
Kunst en Eer bij de officiële inwijding van de muziektent op het Havenpark in Zierikzee op
31 augustus 1908. (Co/1. Gemeentearchief Schouwen-Duiveland)
Andere stukken die uitgevoerd zijn door Kunst en Eer zijn: De rustende kavale-
rie (een parodie op de Cavalleria Rusticana), Martha, De klokken van Corneville,
Rose Marie en Franchemont de marskramer. De opzet was steeds dezelfde.
58