Vier dagen later meldde de krant, dat het 'een fraai concert' was geweest, met als 'glanspunt van de avond' de solist Hoeffgen. 'Vooral in de zachtere gedeelten klonk het instrument met zijn eigendommelijken, fijnen, teeren toon, zeer aange naam. Uit aanzetten van den toon, Phraseering enz. bleek het uitstekende onder wijs dat die heer genoten heeft. De heer Ezerman, die het geheel leidde, was als altijd op de rechte plaats aan het klavier, en hij, zowel als de exécutanten, zagen hunnen moeite op prijs gesteld door een net en dankbaar publiek'. Het strijkorkest begeleidde zo'n honderd jaar geleden ook de jaarlijkse opera of operette van Kunst en Eer. In 1913 bijvoorbeeld stond de opera Het Gouden Kruis op het programma. Op 10 april werd de eerste uitvoering (van de drie) gegeven in de Concertzaal voor donateurs en hun echtgenoten, die voor vijftig cent mee mochten. De tweede uitvoering was ook alleen voor donateurs en hun echtgenoten. De derde uitvoering was, zoals men dat toen noemde, een volks uitvoering. De première was een succes. Het verslag een dag later meldde, dat 'niemand spijt van zijn Zondagavond heeft gehad. De costumes waren kostelijk en er was aardig gegrimeerd. Het gordijn moest meermalen gehaald worden'. De twee de uitvoering van de opera werd dan ook hartelijk aanbevolen door de schrijver van het artikel. En volgens de krant was ook die uitvoering een succes. Kunst en Eer bij de officiële inwijding van de muziektent op het Havenpark in Zierikzee op 31 augustus 1908. (Co/1. Gemeentearchief Schouwen-Duiveland) Andere stukken die uitgevoerd zijn door Kunst en Eer zijn: De rustende kavale- rie (een parodie op de Cavalleria Rusticana), Martha, De klokken van Corneville, Rose Marie en Franchemont de marskramer. De opzet was steeds dezelfde. 58

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 60