Dit bord moest per 1 maart 1969 vervangen worden, want de openingstijden werden verlengd van half één naar vier uur 's middags. De rest bleef hetzelfde. Kort na de jubileumviering, waarbij ze nog namens het personeel een schilderij van Jan P. Jongschaap had aangeboden, verliet mevrouw Enzlin de bank. Ze had er acht jaar gewerkt. Ze werd per 1 augustus 1969 opgevolgd door de hiervoor genoemde Hans van Urk. Eind 1968 hadden de commissarissen nog unaniem vastgesteld dat het afsluiten van assurantiepolissen een specifieke taak was voor assuradeuren en niet voor spaarbanken. Maar toen Van Urk, de nieuwe kracht, zijn diploma als Erkend Assurantieagent behaalde, wat hem een loonsverhoging opleverde, kon de dienstverlening per 1 januari 1970 worden uitgebreid met assu rantiën en persoonlijke leningen. Het is een klein, maar niet onbetekenend detail dat de goedkeuring van persoonlijke leningen werd verleend door directeur Vos, na ruggespraak met commissaris Sinck. Een aanwijzing dat steeds meer beslissingen door de nieuwe directeur genomen gingen worden, waarover hij pas achteraf ver antwoording aflegde aan de commissarissen. Op 2 december 1969 had commissaris P. Heering afscheid genomen van de bank bij gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. Hij was vanaf 1947 commissaris geweest en vanaf 1966 voorzitter van het bankbestuur. In de bestuursvergadering van 26 januari 1970 werd commissaris M. Doeleman tot zijn opvolger benoemd. Notaris D. Karsten werd de nieuwe commissaris. De rijdende bank In het jaarverslag over 1968 van de Nutsspaarbank werd gesproken van het 'hoofd kantoor'. Commissaris Sinck vroeg zich vervolgens hardop af waar de bijkantoren dan gevestigd waren. Directeur Vos wilde met deze zinsnede een proefballonnetje oplaten om de meningen (nog eens) te peilen over de oprichting van een perma nent- of rijdend bijkantoor in het nog maagdelijke Schouwen-Duiveland. Toen kort daarop directeur C. Volp van de Nutsspaarbank Middelburg dreigde een bij kantoor in Haamstede te openen als Zierikzee het niet deed, koos men definitief voor een rijdend bijkantoor. Men wilde er in de vroege zomer van 1970 mee beginnen. Er werd een offerte aangevraagd bij Carrosseriefabriek Lith N.V. in Rotter dam en men zou bij de spaarbankcollega's in diezelfde stad langsgaan voor meer informatie. Vos' initiatief werd natuurlijk enthousiast ondersteund door Doeleman, die er bij zijn collega's op aan drong de directeur te machtigen dit voor Schouwen- Duiveland unieke project te realiseren. Doeleman pleitte wel voor een bescheiden 151

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 153