Dit bord moest per 1 maart
1969 vervangen worden,
want de openingstijden
werden verlengd van half
één naar vier uur 's middags.
De rest bleef hetzelfde.
Kort na de jubileumviering, waarbij ze nog namens het personeel een schilderij
van Jan P. Jongschaap had aangeboden, verliet mevrouw Enzlin de bank. Ze had
er acht jaar gewerkt. Ze werd per 1 augustus 1969 opgevolgd door de hiervoor
genoemde Hans van Urk. Eind 1968 hadden de commissarissen nog unaniem
vastgesteld dat het afsluiten van assurantiepolissen een specifieke taak was voor
assuradeuren en niet voor spaarbanken. Maar toen Van Urk, de nieuwe kracht,
zijn diploma als Erkend Assurantieagent behaalde, wat hem een loonsverhoging
opleverde, kon de dienstverlening per 1 januari 1970 worden uitgebreid met assu
rantiën en persoonlijke leningen. Het is een klein, maar niet onbetekenend detail
dat de goedkeuring van persoonlijke leningen werd verleend door directeur Vos,
na ruggespraak met commissaris Sinck. Een aanwijzing dat steeds meer beslissingen
door de nieuwe directeur genomen gingen worden, waarover hij pas achteraf ver
antwoording aflegde aan de commissarissen. Op 2 december 1969 had commissaris
P. Heering afscheid genomen van de bank bij gelegenheid van zijn zeventigste
verjaardag. Hij was vanaf 1947 commissaris geweest en vanaf 1966 voorzitter van
het bankbestuur. In de bestuursvergadering van 26 januari 1970 werd commissaris
M. Doeleman tot zijn opvolger benoemd. Notaris D. Karsten werd de nieuwe
commissaris.
De rijdende bank
In het jaarverslag over 1968 van de Nutsspaarbank werd gesproken van het 'hoofd
kantoor'. Commissaris Sinck vroeg zich vervolgens hardop af waar de bijkantoren
dan gevestigd waren. Directeur Vos wilde met deze zinsnede een proefballonnetje
oplaten om de meningen (nog eens) te peilen over de oprichting van een perma
nent- of rijdend bijkantoor in het nog maagdelijke Schouwen-Duiveland. Toen
kort daarop directeur C. Volp van de Nutsspaarbank Middelburg dreigde een bij
kantoor in Haamstede te openen als Zierikzee het niet deed, koos men definitief
voor een rijdend bijkantoor. Men wilde er in de vroege zomer van 1970 mee
beginnen. Er werd een offerte aangevraagd bij Carrosseriefabriek Lith N.V. in Rotter
dam en men zou bij de spaarbankcollega's in diezelfde stad langsgaan voor meer
informatie. Vos' initiatief werd natuurlijk enthousiast ondersteund door Doeleman,
die er bij zijn collega's op aan drong de directeur te machtigen dit voor Schouwen-
Duiveland unieke project te realiseren. Doeleman pleitte wel voor een bescheiden
151