ongebreidelde consumentisme werd voor korte tijd een halt toegeroepen. De mensen werden voorzichtiger zoals duidelijk blijkt uit de cijfers over 1975. Er werd tweemaal zoveel gespaard als in de jaren daarvoor. Het jaar daarop, toen de eerste schrik voorbij was, zwakte die spaardrift weer snel af. De toenemende inflatie maakte sparen bovendien niet aantrekkelijker. Of de streng gereformeerde achtergrond van veel cliënten een matigende rol speelde of nog speelt, waardoor het uitbundige consumentisme hier van oudsher een culturele rem zou kennen, waagt een inge wijde als Deurloo te betwijfelen. Natuurlijk is men gevoelig voor de bijbelse spreuk 'Eenvoud is het kenmerk van het ware', maar of dat, vergeleken met elders, tot significant andere spaargewoontes heeft geleid, blijkt nergens. De staat eiste in datzelfde jaar 1975 voor het eerst de vennootschapsbelasting op, en wel met terugwerkende kracht vanaf 1970.176 Geen onoverkomelijk financieel bezwaar voor de bank die haar algemene reserve in 1975 zag toenemen met drie ton. In de beleggingsverhouding tussen hypotheken en effecten constateerde men een verbetering ten gunste van de effecten. Alleen de post onkosten was flink gestegen, vooral als gevolg van de hogere salarissen en sociale lasten. Daar stond tegenover dat neveninkomsten zoals assurantiën, safeloketten en dergelijke steeds meer opbrachten. In 1975 waren er 421 rekeninghouders bijgekomen tot een totaal van 8900. Ondanks de voortdurende groei maakte men zich zorgen over het imago. Een infomarktonderzoek uit 1975 toonde aan dat er nogal wat schortte aan de lande lijke bekendheid met het dienstenpakket van de Bondsspaarbanken, welke zich onvoldoende profileerden. Men besloot daarom per 1 januari 1977 mee te doen aan televisiereclame. Dit was een initiatief van een zevental Bondsspaarbanken. Tegen een kostprijs van 100 gulden per 1 miljoen obligo, voor Zierikzee dus 2500 gulden, kon men meedoen. Er zouden ook radiospotjes worden gemaakt. In 1978 reserveerde men voor reclame via radio, televisie, publiekstijdschriften, kranten en affiches 25.000 gulden. Medio 1978 werd er zelfs op elke bushalte van lijn 62 op Schouwen-Duiveland reclame aangebracht met het bekende S-logo en de van de televisie bekende slogan 'Alle mensen alle zaken'. Maar alle zaken kon men toch niet aan, want vanwege de marginale opbrengst besloot de Nederlandse Reis Vereniging (NRV) per 1 november 1976 de samenwerking met de spaarbanken op te zeggen, waardoor men moest stoppen met de verkoop van reizen. Najaar 1976 voerde men een campagne om de klanten te bewegen niet benodigde saldi van de salarisrekeningen maandelijks of vierwekelijks over te laten boeken naar een spaar-of opzeggingstermijnrekening. Dit resulteerde onmiddellijk in een Midden jaren zeventig schortte er nog het een en ander aan de landelijke bekendheid met bet dienstenpakket van de Bondsspaarbank. Aan het logo kon het niet liggenwant wie herinnert zich dit niet uit die jaren? 176. Men moest daarom 6 x 5000 30.000 gulden betalen. 164

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 166