ongebreidelde consumentisme werd voor korte tijd een halt toegeroepen. De mensen
werden voorzichtiger zoals duidelijk blijkt uit de cijfers over 1975. Er werd tweemaal
zoveel gespaard als in de jaren daarvoor. Het jaar daarop, toen de eerste schrik
voorbij was, zwakte die spaardrift weer snel af. De toenemende inflatie maakte
sparen bovendien niet aantrekkelijker. Of de streng gereformeerde achtergrond
van veel cliënten een matigende rol speelde of nog speelt, waardoor het uitbundige
consumentisme hier van oudsher een culturele rem zou kennen, waagt een inge
wijde als Deurloo te betwijfelen. Natuurlijk is men gevoelig voor de bijbelse
spreuk 'Eenvoud is het kenmerk van het ware', maar of dat, vergeleken met elders,
tot significant andere spaargewoontes heeft geleid, blijkt nergens.
De staat eiste in datzelfde jaar 1975 voor het eerst de vennootschapsbelasting op,
en wel met terugwerkende kracht vanaf 1970.176 Geen onoverkomelijk financieel
bezwaar voor de bank die haar algemene reserve in 1975 zag toenemen met drie
ton. In de beleggingsverhouding tussen hypotheken en effecten constateerde men
een verbetering ten gunste van de effecten. Alleen de post onkosten was flink
gestegen, vooral als gevolg van de hogere salarissen en sociale lasten. Daar stond
tegenover dat neveninkomsten zoals assurantiën, safeloketten en dergelijke steeds
meer opbrachten. In 1975 waren er 421 rekeninghouders bijgekomen tot een totaal
van 8900. Ondanks de voortdurende groei maakte men zich zorgen over het imago.
Een infomarktonderzoek uit 1975 toonde aan dat er nogal wat schortte aan de lande
lijke bekendheid met het dienstenpakket van de Bondsspaarbanken, welke zich
onvoldoende profileerden. Men besloot daarom per 1 januari 1977 mee te doen
aan televisiereclame. Dit was een initiatief van een zevental Bondsspaarbanken.
Tegen een kostprijs van 100 gulden per 1 miljoen obligo, voor Zierikzee dus 2500
gulden, kon men meedoen. Er zouden ook radiospotjes worden gemaakt. In 1978
reserveerde men voor reclame via radio, televisie, publiekstijdschriften, kranten
en affiches 25.000 gulden. Medio 1978 werd er zelfs op elke bushalte van lijn 62
op Schouwen-Duiveland reclame aangebracht met het bekende S-logo en de van
de televisie bekende slogan 'Alle mensen alle zaken'. Maar alle zaken kon men
toch niet aan, want vanwege de marginale opbrengst besloot de Nederlandse Reis
Vereniging (NRV) per 1 november 1976 de samenwerking met de spaarbanken op
te zeggen, waardoor men moest stoppen met de verkoop van reizen.
Najaar 1976 voerde men een campagne om de klanten te bewegen niet benodigde
saldi van de salarisrekeningen maandelijks of vierwekelijks over te laten boeken
naar een spaar-of opzeggingstermijnrekening. Dit resulteerde onmiddellijk in een
Midden jaren zeventig schortte er nog het een en ander aan de landelijke
bekendheid met bet dienstenpakket van de Bondsspaarbank. Aan het
logo kon het niet liggenwant wie herinnert zich dit niet uit die jaren?
176. Men moest daarom 6 x 5000 30.000 gulden betalen.
164