Foto van personeel en commissarissen, genomen bij het 175-jarig bestaan van de bank. V.l.n.r. S. Kouwer, M. Timmerman, W.K. Schot (comm.), J.C. Schoneman (comm.), C. van Dam, L.M.J. Sterenburg-pinxt, A.J. Deurloo, J.J. Stols (comm.), J.M. Doeleman (comm.), J. van urken F.K. Vos. spaarbank naar handelsbank en zich gespecialiseerd had in advies en diensten vooral voor het midden- en kleinbedrijf. Want ondanks dat de Nutsspaarbank vergeleken met de concurrentie een achterstand had op het terrein van de zakelijke dienst verlening, had ze één groot voordeel: het was geen filiaal van een hoofdkantoor. Er kon dus autonoom en snel beslist worden. Bovendien was de benadering per soonlijker. Deze aanpak bedoelde vooral aan te slaan bij de klanten in het midden- en kleinbedrijf, dat zowel voor de financiering van zijn uitbreidingsplannen als voor advies bij het opstarten van een nieuw bedrijf voortaan bij de bank terecht kon. Toen de Juniorkamer in 1999 een prijs wilde instellen voor het bedrijf met de Beste Ondernemers Visie, besloot de bank onmiddellijk hoofdsponsor te worden. Ook de verzekeringstak werd opgekrikt, maar de kurk waar de bank op dreef bleef toch de hypotheekverstrekking. De toenmalige kredietadviseuse stelde eind 1999, 'Het accent van ons werk is de laatste jaren inderdaad veel meer komen te liggen bij het geven van advies. Tege lijkertijd is de concurrentie stukken groter geworden, vooral op de hypotheek markt. Bepaalde groepen klanten zijn we ook gaan mailen. Zoals de zogenaamde A-klanten in de kapitaalkrachtige buurten. De westhoek van Schouwen-Duiveland zit vol gepensioneerden, die proberen we bijvoorbeeld binnen te halen via een aanbod van effectenbeheer. Of we schrijven klanten aan voor een hypotheekver hoging wat dan de gelegenheid biedt om weer eens bij te praten. We lichten ze dan voor over verzekeringen, pensioenen, de Algemene Nabestaanden Wet of de wenselijkheid van een aanvullende verzekering in geval van onverwachte inko mensdaling. We wijzen klanten er ook op wanneer ze hun spaargeld te lang op een salarisrekening laten staan. Ons publiek wordt steeds gemêleerder. Zo wisten we via mooie aanbiedingen vooral beginnende middenstanders bijvoorbeeld uit 178

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2005 | | pagina 180