IN LUFTWAFFE-GRIJS Het vliegveld Haamstede tijdens de Tweede Wereldoorlog door drs. Erwin van Loo Voorgeschiedenis Bij de aanleg van een vliegveld op Schouwen-Duiveland speelde de directeur van de KLM, Albert Plesman, een belangrijke rol. In 1925 toonde hij zich bereid om tussen het Rotterdamse vliegveld Waalhaven en het Zeeuwse eiland een luchtlijn te openen, mits een geschikt terrein kon worden gevonden. Aangezien Schouwen-Duiveland in die jaren alleen over water te bereiken was, zagen velen een luchtverbinding als een impuls voor de landbouw en de toeristische sector. In 1929 werd een geschikt terrein van achttien hectare gevonden in de Westerenbanpolder, ten noorden van het dorp Haamstede. Op 14 oktober van dat jaar gaf de burgemeester van Haamstede, jhr. L. van Citters, het startsein voor de aanleg van het luchtvaartterrein. Geruime tijd later, op 4 mei 1931, werd Ondanks de Nederlandse neutraliteit waren Duitse vliegtuigen eind jaren '30 zeer actief bij het vastleg gen van objecten op de gevoelige plaat. Haamstede vormde daarop geen uitzondering. De Luftwaffe wist op deze manier in mei 1940precies hoe de situatie op bet Schouwse vliegveld was. (foto Bundesarchiv Miltararchiv) 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 49