IN LUFTWAFFE-GRIJS
Het vliegveld Haamstede tijdens de Tweede Wereldoorlog
door drs. Erwin van Loo
Voorgeschiedenis
Bij de aanleg van een vliegveld op Schouwen-Duiveland speelde de directeur
van de KLM, Albert Plesman, een belangrijke rol. In 1925 toonde hij zich bereid
om tussen het Rotterdamse vliegveld Waalhaven en het Zeeuwse eiland een
luchtlijn te openen, mits een geschikt terrein kon worden gevonden. Aangezien
Schouwen-Duiveland in die jaren alleen over water te bereiken was, zagen
velen een luchtverbinding als een impuls voor de landbouw en de toeristische
sector. In 1929 werd een geschikt terrein van achttien hectare gevonden in de
Westerenbanpolder, ten noorden van het dorp Haamstede. Op 14 oktober van
dat jaar gaf de burgemeester van Haamstede, jhr. L. van Citters, het startsein
voor de aanleg van het luchtvaartterrein. Geruime tijd later, op 4 mei 1931, werd
Ondanks de Nederlandse neutraliteit waren Duitse vliegtuigen eind jaren '30 zeer actief bij het vastleg
gen van objecten op de gevoelige plaat. Haamstede vormde daarop geen uitzondering. De Luftwaffe wist
op deze manier in mei 1940precies hoe de situatie op bet Schouwse vliegveld was. (foto Bundesarchiv
Miltararchiv)
47