des Platzes so weit wie möglich unbrauchbar machen und wieder nach
Kirchhellen [de thuisbasis van de eenheid van Falck, EvL] zurrückkehren. In der
Morgendammerung des 10. Mai 1940flogen wir los. Wie wahrend meines ersten
Einsatzes über Polen, so lag auch hier das angegriffene Land noch in tiefstem
Frieden unter uns. In Haamstede zerstörten wir neun Flugzeuge am Boden, der
bereits mit Luftlande-Hindernissen gespiekt war."1
Vliegveld Haamslede vanuit de lucht, vermoedelijk kon voor het uitbreken van de vijandelijkheden in
mei 1940. Duidelijk is de hangaar te onderscheiden met daarvoor een aantal lesvliegtuigen van het
Wapen der Militaire Luchtvaart, (foto Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Inderdaad werden bij deze aanval verschillende toestellen van de vliegschool
vernietigd en beschadigd. Bovendien kwam de luchtwachter L. Bakker om het
leven. Ook in de daaropvolgende dagen kreeg het vliegveld enkele aanvallen
te verduren, onder meer op 13 mei toen achttien eenmotorige Messerschmitt Bf
109-jachtvliegtuigen Haamstede en omgeving hevig en langdurig bestookten.
Vrijwel alle Nederlandse (les)vliegtuigen gingen daarbij verloren. Overigens ver
loor ook de Luftwaffe bij deze aanvallen een toestel, een tweemotorige Heinkel
He 111-bommenwerper, die op 11 mei door het Nederlandse luchtafweergeschut
werd neergeschoten.'*
Door het verlies van de lesvliegtuigen restte niets anders dan de vliegschool per
schip en vrachtauto's te evacueren naar veiliger oorden. Op 15 mei begonnen
tien officieren en 47 onderofficieren en manschappen aan een lange reis die hen
uiteindelijk in Groot-Brittannië zou brengen. De meesten zouden daar hun oplei
ding voltooien en naderhand als vlieger of waarnemer in dienst van de Britse
luchtmacht, de Royal Air Force (RAF), gaan deelnemen aan de luchtstrijd boven
Europa.
49