des Platzes so weit wie möglich unbrauchbar machen und wieder nach Kirchhellen [de thuisbasis van de eenheid van Falck, EvL] zurrückkehren. In der Morgendammerung des 10. Mai 1940flogen wir los. Wie wahrend meines ersten Einsatzes über Polen, so lag auch hier das angegriffene Land noch in tiefstem Frieden unter uns. In Haamstede zerstörten wir neun Flugzeuge am Boden, der bereits mit Luftlande-Hindernissen gespiekt war."1 Vliegveld Haamslede vanuit de lucht, vermoedelijk kon voor het uitbreken van de vijandelijkheden in mei 1940. Duidelijk is de hangaar te onderscheiden met daarvoor een aantal lesvliegtuigen van het Wapen der Militaire Luchtvaart, (foto Nederlands Instituut voor Militaire Historie) Inderdaad werden bij deze aanval verschillende toestellen van de vliegschool vernietigd en beschadigd. Bovendien kwam de luchtwachter L. Bakker om het leven. Ook in de daaropvolgende dagen kreeg het vliegveld enkele aanvallen te verduren, onder meer op 13 mei toen achttien eenmotorige Messerschmitt Bf 109-jachtvliegtuigen Haamstede en omgeving hevig en langdurig bestookten. Vrijwel alle Nederlandse (les)vliegtuigen gingen daarbij verloren. Overigens ver loor ook de Luftwaffe bij deze aanvallen een toestel, een tweemotorige Heinkel He 111-bommenwerper, die op 11 mei door het Nederlandse luchtafweergeschut werd neergeschoten.'* Door het verlies van de lesvliegtuigen restte niets anders dan de vliegschool per schip en vrachtauto's te evacueren naar veiliger oorden. Op 15 mei begonnen tien officieren en 47 onderofficieren en manschappen aan een lange reis die hen uiteindelijk in Groot-Brittannië zou brengen. De meesten zouden daar hun oplei ding voltooien en naderhand als vlieger of waarnemer in dienst van de Britse luchtmacht, de Royal Air Force (RAF), gaan deelnemen aan de luchtstrijd boven Europa. 49

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 51