Het personeel van de 4./JG 54 beleefde in juli-augustus 1940 een bijzonder ontspannen tijd. Hier probeert de Staffelkapitan, Hauptmann D. Hrabak in de duinen van Westerschouwen een populair Duits gymnastisch toestel uit; het 'Rhön-rad'. (E. van Loo via D. EIrabak) vluchten in de avond- en ochtendschemering, de zogenaamde Abend- und MorgenpirschOndanks dit uitgebreide takenpakket, kwam de 4./JG 54 op Haamstede niet voor 'hete vuren' te staan. Hrabak, die op 27 juli tot Hauptmann werd bevorderd, ervoer de tijd in de zomer van 1940 in Haamstede, kort voordat de Slag om Engeland in volle hevigheid losbarstte, als uiterst aangenaam: "Die drei Wochen in Haamstede waren für uns alle sehr erholsam, weil immer nur ein Scbwarm in Alarmbereitschaft am Platz stand und das übrige Personal den Strand, die Dünen und die Ruhe genoss. Nie wieder babe ik wahrend des ganzen Krieges eine solch ontspannende Zeit erlebt."11 Britse raids in de zomer van 1940 De operationele en bouwactiviteiten van de Luftwaffe op Haamstede en ande re vliegvelden in Nederland, België en Frankrijk ontsnapten uiteraard niet aan de Britse aandacht. Om de werkzaamheden zo veel mogelijk te verstoren bom bardeerde de RAF vanaf de zomer van 1940 herhaaldelijk Duitse vliegvelden, waaronder ook Haamstede. Reeds in juni en juli 1940 vielen in de nabijheid van het vliegveld ten minste drie keer bommen.12 Dat deze bombardementen - veelal uitgevoerd door bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al ver ouderde Bristol Blenheim-bommenwerpers - niet zonder risico waren, bleek in de zomer van 1940. Op 1 augustus stond een aanval door twaalf Blenheims op Haamstede en Evere bij Brussel gepland. Daaronder waren twee toestellen van het 114 Squadron, die Haamstede als doel hadden meegekregen. Het eerst opge stegen toestel keerde onbeschadigd terug op zijn thuisbasis. Wel werd de Britse 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 55