Het personeel van de 4./JG 54 beleefde
in juli-augustus 1940 een bijzonder
ontspannen tijd. Hier probeert de
Staffelkapitan, Hauptmann D. Hrabak
in de duinen van Westerschouwen
een populair Duits gymnastisch toestel
uit; het 'Rhön-rad'. (E. van Loo via D.
EIrabak)
vluchten in de avond- en ochtendschemering, de zogenaamde Abend- und
MorgenpirschOndanks dit uitgebreide takenpakket, kwam de 4./JG 54 op
Haamstede niet voor 'hete vuren' te staan. Hrabak, die op 27 juli tot Hauptmann
werd bevorderd, ervoer de tijd in de zomer van 1940 in Haamstede, kort voordat
de Slag om Engeland in volle hevigheid losbarstte, als uiterst aangenaam:
"Die drei Wochen in Haamstede waren für uns alle sehr erholsam, weil immer
nur ein Scbwarm in Alarmbereitschaft am Platz stand und das übrige Personal
den Strand, die Dünen und die Ruhe genoss. Nie wieder babe ik wahrend des
ganzen Krieges eine solch ontspannende Zeit erlebt."11
Britse raids in de zomer van 1940
De operationele en bouwactiviteiten van de Luftwaffe op Haamstede en ande
re vliegvelden in Nederland, België en Frankrijk ontsnapten uiteraard niet aan
de Britse aandacht. Om de werkzaamheden zo veel mogelijk te verstoren bom
bardeerde de RAF vanaf de zomer van 1940 herhaaldelijk Duitse vliegvelden,
waaronder ook Haamstede. Reeds in juni en juli 1940 vielen in de nabijheid
van het vliegveld ten minste drie keer bommen.12 Dat deze bombardementen
- veelal uitgevoerd door bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al ver
ouderde Bristol Blenheim-bommenwerpers - niet zonder risico waren, bleek in
de zomer van 1940. Op 1 augustus stond een aanval door twaalf Blenheims op
Haamstede en Evere bij Brussel gepland. Daaronder waren twee toestellen van
het 114 Squadron, die Haamstede als doel hadden meegekregen. Het eerst opge
stegen toestel keerde onbeschadigd terug op zijn thuisbasis. Wel werd de Britse
53