niet verrassen. Drie Bf 109's, waarvan er een werd gevlogen door Leutnant B.
Malischewski en een ander door Unteroffizier H. Schatzel, schoten de Blenheim
neer. Deze stortte neer in de Verklikkerduinen ten noorden van het vliegveld. De
bemanning kon het toestel niet meer per parachute verlaten en kwam om het
leven.15
De kleine aantallen bommen, die bij deze 'hit and run' aanvallen op of in de
nabijheid van een vliegveld neerkwamen, richtten slechts een enkele keer noe
menswaardige schade aan. Een uitzondering vormde een bombardement op 7
augustus 1940 door een Blenheim van het 82 Squadron. Het was de bedoeling
om tijdens deze missie een nieuwe tactiek uit te proberen, waarbij in tegenstel
ling tot voorheen vanaf vrij grote hoogte in gesloten formatie de aanval zou wor
den uitgevoerd. Sergeant D. McFarlane, een waarnemer in de Blenheim-eenheid,
was getuige van het experiment:
Het bombardement van 7 augustus 1940 veroorzaakte een ravage waarbij niet alleen een aantal
Duitse militairen omkwam, maar ook enkele Duitse jachtvliegtuigen onheistelbaar werden bescha
digd. (E. van Loo via D. Hrabak)
"A new Squadron commander dreamed up the idea of bombing aerodromes in
formation from 20,000 feet, and two days we practised squadron formation at
this height, flying across England and Wales to the coast and then returning. Tins
idea was put into operation on the 7th August, 1940, when all 12 aircraft took off
at 17,25 hours to attack Haamstede aerodrome. We climbed in formation over the
North Sea and at 20,000feet we were in milky white cloud and rain. Tlae aircraft
had some difficulty in maintaining formation at this height with a full bomb-
load, and we saw through the murky gloom several of our aircraft diving aivay
out of the formation. Presently we could see no other aircraft, and carried on to
attack the target. We returned to base at 20,05 hrs to find we were the only crew
to have reached and bombed Haamstede, all the others having returned early."'16
Hoewel de methode om met een gesloten formatie van grote hoogte het doel
te bombarderen dus mislukte, waren de resultaten er niet minder om. De bom-
55