men van de ene overgebleven Blenheim kwamen precies op enkele vliegtuigop- stelplaatsen terecht. Vijf Duitse militairen vonden de dood. Text minste één mili tair raakte gewond.17 Eén Bf 109 werd geheel vernield, een tweede werd zwaar beschadigd. Zes andere toestellen raakten eveneens tijdelijk onklaar door bom scherven.18 Een dag na deze gevoelige klap werd de 4./JG 54 overgeplaatst naar het vlieg veld Hermalinghen in Frankrijk. Vanaf deze basis aan de Kanaalkast zou de Staffel deelnemen aan de Slag om Engeland. Voor het vliegveld van Haamstede was in deze fameuze luchtstrijd geen rol van betekenis weggelegd, daarvoor lag het te ver van het strijdtoneel boven het Kanaal.19 Herfsttij op Haamstede Het duurde tot de herfst van 1940 alvorens er weer jachtvliegtuigen, ditmaal van de III./JG 54, op Haamstede zouden worden gestationeerd. Deze Gruppe had tijdens de Slag om Engeland zware verliezen geleden en werd naar Nederland overgeplaatst om 'bij te komen' van deze tumultueuze periode. Tegelijkertijd diende men de luchtverdediging van het Nederlandse kustgebied op zich te nemen. Op 21 oktober streek de 8./JG 54 neer op Haamstede. De eenheid stond tot het einde van die maand onder bevel van Qherleutnant L. Eggers. Daarna nam Oberleutnant H.E. Bob het commando voor korte tijd over. Een van de vliegers van de 8./JG 54 was Leutnant H. Lange en uit zijn logboek blijkt, dat er ondanks de slechte weersomstandigheden vrijwel iedere dag werd gepa trouilleerd boven het Nederlandse kustgebied. Zelf vloog hij in totaal negen- Haamstede, oktober-november 1940. Leutnant H. Lange van de 8./JG 54 met tekkel Sonja voor zijn Bf 109E. (foto R. de Visser via H. Lange) 56

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 58