men van de ene overgebleven Blenheim kwamen precies op enkele vliegtuigop-
stelplaatsen terecht. Vijf Duitse militairen vonden de dood. Text minste één mili
tair raakte gewond.17 Eén Bf 109 werd geheel vernield, een tweede werd zwaar
beschadigd. Zes andere toestellen raakten eveneens tijdelijk onklaar door bom
scherven.18
Een dag na deze gevoelige klap werd de 4./JG 54 overgeplaatst naar het vlieg
veld Hermalinghen in Frankrijk. Vanaf deze basis aan de Kanaalkast zou de
Staffel deelnemen aan de Slag om Engeland. Voor het vliegveld van Haamstede
was in deze fameuze luchtstrijd geen rol van betekenis weggelegd, daarvoor lag
het te ver van het strijdtoneel boven het Kanaal.19
Herfsttij op Haamstede
Het duurde tot de herfst van 1940 alvorens er weer jachtvliegtuigen, ditmaal van
de III./JG 54, op Haamstede zouden worden gestationeerd. Deze Gruppe had
tijdens de Slag om Engeland zware verliezen geleden en werd naar Nederland
overgeplaatst om 'bij te komen' van deze tumultueuze periode. Tegelijkertijd
diende men de luchtverdediging van het Nederlandse kustgebied op zich te
nemen. Op 21 oktober streek de 8./JG 54 neer op Haamstede. De eenheid stond
tot het einde van die maand onder bevel van Qherleutnant L. Eggers. Daarna
nam Oberleutnant H.E. Bob het commando voor korte tijd over. Een van de
vliegers van de 8./JG 54 was Leutnant H. Lange en uit zijn logboek blijkt, dat
er ondanks de slechte weersomstandigheden vrijwel iedere dag werd gepa
trouilleerd boven het Nederlandse kustgebied. Zelf vloog hij in totaal negen-
Haamstede, oktober-november
1940. Leutnant H. Lange van de
8./JG 54 met tekkel Sonja voor
zijn Bf 109E. (foto R. de Visser
via H. Lange)
56