tien oorlogsvluchten vanaf het Schouwse vliegveld, waarvan de kortste zes minu ten duurde en de langste 63 minuten. Gevechtscontacten met de RAF hadden Lange en zijn collega's niet of nauwelijks. Hoogstwaarschijnlijk behaalde de 8./ JG 54 geen overwinningen vanaf Haamstede, wat ook kwam door de korte duur van hun verblijf. De Messerschmitts vertrokken op 16 november alweer naar het Zuid-Hollandse Valkenburg en van daar naar Dortmund, waar de Staffel, vooraf gaande aan de aanval op de Sovjet-Unie, met nieuw personeel en materieel werd uitgerust. In de periferie van de luchtoorlog Na het vertrek van de 8./JG 54 halverwege november 1940 duurde het een hele poos alvorens de Luftwaffe weer permanent vliegtuigen op Haamstede statio neerde. Zeker in 1941, toen de luchtstrijd boven Nederland nog lang niet in volle hevigheid was ontbrand, kon het voorkomen dat een relatief onbeduidend vlieg veld als Haamstede een tijdlang alleen dienst deed als basis voor tussen- of voor zorgslandingen. Dat er in deze periodes wel degelijk sprake was van enig vlieg verkeer, valt op te maken uit enkele ongevallen die plaatsvonden wanneer geen eenheden op het vliegveld waren gestationeerd. Zo sloeg eind januari 1941 een Bf 109E bij de landing over de kop. Twee andere ongevallen - waarbij eveneens Messerschmitts betrokken waren - vonden plaats in juni van dat jaar.20 Of er nu vliegtuigen op Haamstede waren gestationeerd of niet, in 1940 en 1941 werd de westpunt van Schouwen veelvuldig 'bezocht' door RAF-vliegtuigen. In ruim anderhalf jaar tijd noteerde de plaatselijke Luchtbeschermingsdienst meer dan 100 aanvallen en bominslagen. Lang niet allemaal waren dit echter gerichte aanvallen op het vliegveld. Bovendien waren er nooit meer dan enkele vliegtui gen bij deze aanvallen betrokken.21 Sommige bronnen wijzen erop dat een Staffel (of een gedeelte daarvan) van de Erganzungsgruppe (een operationele opleidingseenheid) van het JG 26 geduren de de zomer van 1941 op Haamstede verbleef. Zekerheid bestaat daarover ech ter niet. Wel staat vast dat op 8 september de 2./JG 52, onder commando van Oberleutnant R. Göbel, op Haamstede neerstreek. De I./JG 52 wras vanaf eind 1940 tot eind september 1941 belast met de verdediging van het Nederlandse en Noord-Duitse kustgebied en was daarbij op verschillende vliegvelden gestatio neerd. Van Göbels Staffel maakte Unteroffizier F. Metzier op 18 september aan spraak op een neergehaalde Blenheim, zijn derde overwinning.22 Na minder dan Het ging niet altijd goed Op 27 januari 1941 sloeg Feldwebel F. Schöpe van de 5./JG 52 met zijn BF-109E over de kop. De Duitse vlie ger raakte hierbij gewond, (foto R. de Visser) 57

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 59