Enkele dagen na de Kanaldurchbruch' van de 'Scharnhorst' en 'Gneisenau' arri
veerde op 16 februari ook de 2./JG 2 vanuit Valkenburg op Haamstede. Naar
verluidt streek de staf van de I./JG 2 vanaf halverwege februari eveneens op de
Zeeuwse Luftwaffe-basis neer, terwijl de rest van de Gmppe in de genoemde
periode volgens de officiële boeken op Valkenburg was gestationeerd.29 In de
dagelijkse praktijk wisselden de Messerschmitts van beide officieel op Haamstede
gestationeerde eenheden veelvuldig voor korte tijd van locatie.30 Op 23 maart
kwam aan het verblijf van de Messerschmitts van JG 2 op Haamstede een einde
en volgde overplaatsing naar Le Havre. De jachtvliegtuigen van de 6./JG 1 ble
ven nog wat langer op het Zeeuwse vliegveld en vertrokken pas begin mei naar
Woensdrecht.
Nadien zouden er geen vliegende Luftwaffe-eenheden meer op Haamstede
worden gestationeerd. Wel werd Haamstede af en toe nog als satellietvlieg
veld gebruikt door met name de Focke Wulf Fw 190's van de II./JG l.3' Dat
het Schouwse vliegveld vanaf het voorjaar van 1942 nauwelijks nog een rol van
betekenis speelde, ontging ook de geallieerden niet. Langzaamaan verminder
de in dit jaar ook het aantal storings- en bombardementsvluchten. Wel vormde
Haamstede op 4 juli 1942, samen met Bergen, Valkenburg en De Kooij, het doel
wit voor Douglas Boston bommenwerpers van 226 Squadron. Haamstede werd
- net als deze andere vliegvelden - aangevallen door drie toestellen, waarvan er
één werd gevlogen door een Amerikaanse bemanning. De bommen troffen niet
alleen het vliegveld, want in de omgeving werden twee huizen geheel vernield
en raakten er vier zwaar beschadigd. De 33-jarige D. van Dijk, een Nederlandse
arbeider, kwam bij de aanval om het leven.32
Het vliegveld wordt verlaten
Wanneer precies is niet duidelijk, maar waarschijnlijk in het voorjaar van 1943
werd het vliegveld onbruikbaar gemaakt.33 Hangaars werden afgebroken en
samen met andere nog te gebruiken materialen naar Woensdrecht vervoerd. In
het start- en landingsterrein werd een groot aantal zware landmijnen begraven.
Voorlopig bleef een aantal compagnieën grondtroepen van het Flieger Regiment
51 van de Luftwaffe voor garnizoenstaken op het vliegveld gestationeerd, maar
in de zomer van dat jaar kwam ook hieraan een einde. Dit hing samen met
het feit dat op 14 augustus 1943 het vliegveldterrein werd overgedragen aan de
Duitse landmacht.34 Een dag later vertrok de zesde compagnie van het Flieger
Regiment 51 naar Gilze-Rijen, terwijl op 27 augustus de staf van het eerste batal
jon en de vierde compagnie van dit regiment naar Missingen werden overge
plaatst.35 Ten slotte kreeg de administratieve staf van het vliegveld, het personeel
van Flugplatzkommando A 4/VL, op 3 september 1943 de opdracht om zich naar
Volkel te begeven. Drie dagen later was ook het vliegveldcommando opgehe
ven.36
Daarmee kwam min of meer een officieel einde aan het gebruik van Haamstede
door de Luftwaffe. Ofschoon het vliegveld in de eerste oorlogsjaren regelma
tig werd gebruikt voor operaties met jachtvliegtuigen, groeide het nimmer uit tot
een belangrijke basis. Daarvoor was het dicht aan de kust gelegen vliegveld te
kwetsbaar voor bombardementen en beschietingen en aanvallen vanuit zee. Voor
offensieve operaties met jachtvliegtuigen was het juist weer te ver verwijderd van
Groot-Brittannië, Het Schouwse vliegveld speelde dan ook slechts een marginale
rol in de geschiedenis van de luchtoorlog boven Europa.
60