Een Duitse luchtfoto vcm het inmiddels onbruikbaar gemaakte vliegveld Haamstede (midden), medio
1943Duidelijk zijn de geulen te zien, waarmee het landingsterrein onbruikbaar is gemaakt, (foto
Bundesarchiv Miltararchiv)
Ook na de bevrijding in 1945 waren er lange tijd geen vliegactiviteiten op het
vliegveld te bespeuren. Hoewel kort na de Duitse capitulatie de landmijnen
op en rond het vliegveld door Duitse krijgsgevangenen waren geruimd, werd
er op Haamstede vooralsnog niet gevlogen, mede omdat de KLM een luchtlijn
van Rotterdam naar Zeeland niet meer rendabel achtte. Pas tijdens de waters
noodramp in februari 1953 kwam het vliegveld weer 'tot leven'. Er werd een
630 meter lange en 30 meter brede startbaan aangelegd, die evenwel door de
Rijksluchtvaartdienst werd afgekeurd. Sinds eind jaren '50 van de vorige eeuw
wordt op het vliegveld Haamstede de zweefvliegsport intensief beoefend.
61