Een Duitse luchtfoto vcm het inmiddels onbruikbaar gemaakte vliegveld Haamstede (midden), medio 1943Duidelijk zijn de geulen te zien, waarmee het landingsterrein onbruikbaar is gemaakt, (foto Bundesarchiv Miltararchiv) Ook na de bevrijding in 1945 waren er lange tijd geen vliegactiviteiten op het vliegveld te bespeuren. Hoewel kort na de Duitse capitulatie de landmijnen op en rond het vliegveld door Duitse krijgsgevangenen waren geruimd, werd er op Haamstede vooralsnog niet gevlogen, mede omdat de KLM een luchtlijn van Rotterdam naar Zeeland niet meer rendabel achtte. Pas tijdens de waters noodramp in februari 1953 kwam het vliegveld weer 'tot leven'. Er werd een 630 meter lange en 30 meter brede startbaan aangelegd, die evenwel door de Rijksluchtvaartdienst werd afgekeurd. Sinds eind jaren '50 van de vorige eeuw wordt op het vliegveld Haamstede de zweefvliegsport intensief beoefend. 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 63