Noten:
1 C.J. Boot, '50 jaar vliegveld Haamstede', in: Kroniek van het land van de Zeemeermin 'Schouwen-
Duiveland), Zierikzee, 1981, 100-114. De maanden mei en juni 1931 werden als proefperiode
succesvol afgesloten met het vervoer van ongeveer 400 passagiers en 1.184 kg kranten. De reis
door de lucht van Rotterdam naar Haamstede duurde overigens heel wat korter dan voorheen,
toen de reiziger bijna zes uur zoet was.
2 J.P.J. Lokker, 'Vliegveld Haamstede in de meidagen van 1940', in: Kroniek van het land van de
Zeemeermin (Schomuen-Duiveland), Zierikzee, 1985, 117-130.
3 W. Falck, Falkenjahre. Ennnerungen 1910-2003-, Moosburg, 2003, 145.
4 Bundesarchiv Militararchiv (BMA). Freiburg, RL 2 III 1173. De l62e batterij LuA, die voor de
luchtverdediging van het vliegpark moest zorgdragen, wist op 11 mei om 05.08 uur een Heinkel
He 111H-2 van de Aufkl.Gr.Fl./KzbV.2 neer te halen. Het toestel stortte neer bij Haamstede. Drie
bemanningsleden - Unteroffizier R. Wunderlich, Unteroffizier E. Stensloff en Unteroffizier H. von
Hoff - kwamen om het leven, de vierde - Obergefreiter S. Klug - bracht het er levend vanaf en
werd gevangen genomen. Op 16 mei werd hij afgevoerd naar België. Daar werd hij bevrijd door
zijn eigen troepen en keerde later weer naar zijn eenheid terug.
5 De staf en de twee andere compagnieën werden op Walcheren gelegerd voor de uitbreiding en
verbetering van het vliegveld Vlissingen. De manschappen van de op Haamstede ingezette com
pagnie werden ingekwartierd in drie scholen aan respectievelijk de Noordstraat, de Burghseweg
en de Weststraat in Burgh-Haamstede. Ook werden leden van deze eenheid ondergebracht in
een bloembollenschuur aan de Burghseweg en in een zaal van Hotel Bom in de Noordstraat.
6 BMA, RL 23/51, 'Das Bataillon 23/IV/XI'.
1 K. Slager, Landarbeiders, Verhalen om te onthouden, Nijmegen, 1981, 218.
8 J.C. van Hartingsveldt, 65 jaar Van Oeveren Reizen 1927-1992Zierikzee 1992, 49-55.
9 Het personeel en het geschut behoorden tot de 3. lei.Res.Flak Abt. 847 en de 5./Flak Abt. 442
van de Flakgruppe Rotterdam. Behalve de genoemde geschutsopstellingen was vier kilometer
noordoost van Haamstede nog één stuk 20 millimeter Flak 30 opgesteld met eveneens één schijn
werper van 60 centimeter. Deze opstelling behoorde tot 1/3-/847 en werd bediend door een
onderofficier en tien manschappen. Ten slotte bevond zich één kilometer ten oosten van
Brouwershaven II/3./847 met drie stukken 20 millimeter Flak 30 en 28 manschappen. Veel verlie
zen hebben deze luchtdoelbatterijen tijdens de oorlogsperiode niet geleden. Wel kwam om onbe
kende redenen zowel op 20 november 1941 als op 6 december 1942 een soldaat van 3- lei.Res.
Flak Abt. 847 om het leven.
10 W. Held e.a., Die Grünherzjager. Bildchronik des Jagdgeschwaders 54, Friedberg, 1985, 196 en
wwwLuftwaffe-experten.com. D. Hrabak behaalde tijdens de Tweede Wereldoorlog 125 lucht
overwinningen. Hij verliet in 1970 als Generalmajor de Luftwaffe met functioneel leeftijdsontslag.
H. Philipp zou als Kommodore van het JG 1 op 8 oktober 1943 met 206 overwinningen achter
zijn naam sneuvelen. De Oostenrijker M. Stotz wordt sinds augustus 1943 na een missie boven
Rusland vermist. Hij had op dat moment 189 luchtoverwinningen behaald.
11 Brief D. Hrabak aan E. van Loo, d.d. 03-08-1988.
12 Op 12 juni 1940 ontploften om 03-25 uur 's nachts enkele bommen in Westerschouwen. Ook in
de namiddag op dezelfde datum, rond 16.45 uur, vonden bomexplosies plaats enkele honderden
meters ten oosten van het veld. Op 25 juni en 24 juli 1940 was Haamstede wederom het doelwit
van Britse bommenwerpers.
13 Deze Blenheim had om 14.05 uur Britse tijd het luchtruim gekozen. Nadat de kust bij Haamstede
was bereikt, koerste de Blenheim naar het zuiden en draaide om het vliegveld heen om het
vervolgens vanuit het oosten aan te vallen. Na een lichte duikvlucht naar 600 voet werden de
bommen afgeworpen. Volgens het Operational Record Book van het 114 Squadron vielen enke
le bommen vlak bij de hangaars, terwijl het eerste projectiel precies op een nieuwe hangaar viel.
De rugkoepelschutter beschoot twee Bf 109's, evenals een rijdende vrachtwagen die abrupt stop
te. De waarnemer bestookte eveneens alles wat hij zag. Er werd geen Flak waargenomen.
14 J. Prien, G. Stemmer, P. Rodeike en W. Bock, Die Jagdfliegerverbande der Deutschen Luftwaffe
1934 bis 1945 (Teil 4/11), Eutin, zr. jr., 313 en G. Warner, The Bristol Blenheim. A complete history,
Manchester, 2002, 251. De Blenheim Mk. IV 'R3898', eveneens van het 114 Squadron, startte om
14.15 uur en bestond uit: Pilot Officer John Douglas Goocle (vlieger), Sergeant Victor St. George
Barrow (telegrafist-luchtschutter) en Sergeant E.A. Will (waarnemer).
15 J. Prien, G. Stemmer, P. Rodeike en W. Bock, Die Jagdfliegewerbande der Deutschen Luftwaffe,
313 en T. Boiten, Blenheim Strike, Walton-on-Thames, 1995, 63. Dit toestel, een Blenheim Mk. IV
met het registratienummer 'L9422', steeg om 9.35 uur Britse tijd op. De bemanning bestond uit:
Sergeant John Harold Davies (vlieger), Sergeant Kenneth Roy Biyant (waarnemer) en Sergeant
62