is de onder het rechter beeld geschreven naam van HEVA in plaats van EVA als mogelijk oud-Nederlandse, maar niet typisch Zeeuwse verschrijving, voor de blijkbaar toen algemeen zo uitgesproken naam van de door God geschapen eer ste vrouw.4 Op Schouwen-Duiveland is een tweede paar driekwart vrijstaande zandstenen schoorsteenpilaren in mensvorm bewaard gebleven (afb. 8). Het stellen ditmaal geen aan de bijbel ontleende figuren voor, maar zijn figuren die het landleven verheerlijken: een landman met een pootschop en een landvrouw met de hoorn des overvloeds. Ook al werd het pand 'Het Oude Anker' te Haamstede inder tijd door de Spaanse vice-admiraal Aclolf van Haamstede bewoond, het lijkt niet waarschijnlijk dat een dergelijke grote haardpartij oorspronkelijk in dit pand aan wezig was. Naast inbreng van talrijke andere oude bouwonderdelen werd deze haardpartij gereconstrueerd bij de restauratie van vlak na 1918 in opdracht van de toenmalige eigenaar van het huis, de Rotterdamse industrieel Van Schaik.5 De hoop is dat hij inderdaad de oude diverse heringebrachte bouwelementen uit zijn directe omgeving, c.q. het eiland Schouwen-Duiveland, rekwireerde. Waarschijnlijk lijkt het wel, maar bewijzen kunnen wij dat niet meer. Bij de res- tauratie/herinbreng is in ieder geval het beeldenpaar verwisseld geraakt. Vanouds vindt men de linker zijde de belangrijkste plaats bij het haardvuur, die de man dus toebehoort. Aan die zijde plaatste men dan ook het beeldhouwwerk met de mannelijke figuur. In de oorspronkelijke setting heeft dus praktisch zeker de man met pootschop links gestaan en Flora rechts. In tegenstelling tot in het stad huismuseum te Zierikzee zijn hier wel de volledige kariatide en atlant bewaard gebleven met piëdestal onderaan en een voluutvormig ver naar voren uitlopend sleutelstuk bovenaan. Tussen de beide als scöresteen dienende zandstenen figu ren bevindt zich een groot veld tegels met een diagonaal decor met oranjeappels in kwartvierpas (type Pluis A.01.03.21). Deze tegels dateren uit het eerste kwart van de zeventiende eeuw en zijn eveneens een herzetting. Een enkele remake - tegel uit ca.1900 werd tussengevoegd. De kwartvierpastegels omgeven een fraaie haardsteenachterwand samengesteld uit laat negentiende eeuwse replica's van Antwerpse haardstenen. We zien naast enkele haardstenen met steeds één van de vier Evangelisten, vooral veel haardstenen met de verschillende scènes uit het verhaal van Susanna belaagd door de twee tot rechters benoemde oudsten van het volk en haar redding door Daniël (Daniël 13: 19-62). Alles mag dan mogelijk eind negentiende eeuws en een replica zijn, de trapeziumvormige deksteen met het wapen van Keizer Karei V, zijn wapenspreuk en met de datum 1552 kwam identiek, inclusief dezelfde datum, uit het niet ver hiervandaan gelegen, in 1890 grotendeels afgebroken Slot Kraayenstein (De Vrieze 1980).6 Bedacht moet worden dat zo rond 1600 het gebruik van driekwart vrijstaande beelden en ook de grotendeels in de achterwand verzonken kariatiden en atlan ten alleen was voorbehouden aan een relatief kleine groep uit de bovenlaag van de bevolking. Niet voor niets zijn de meerderheid van de slechts enkele bewaard gebleven voorbeelden aanwezig in de representatieve ruimten van (semi-)over- heidsgebouwen. Met op de scörestenen van een open schouw aangebrachte allegorische of uit de Griekse mythologie stammende figuren zijn wij inmiddels uit de Gotiek aange komen in de Renaissance. Het gebruik van meestal nog grotendeels in de haard- achterwand verzonken zandstenen gebeeldhouwde kariatiden en atlanten hoort dan ook bij de voor die tijd volstrekt moderne renaissance stijl. De gotische stijl 66

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 68