werd toen synoniem geacht met het oude roomse gedachtegoed. Door de alom voortschrijdende geest van de Reformatie beleefde men de renaissancestijl als de vormgeving van de andere, lees nieuwe, geestesrichting. De clerus viel aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog weg als besteller van kunst. De adel, enke le voorname burgers, maar vooral de opkomende volstrekt nieuwe klasse van kooplieden zal voortaan bestellingen plaatsen. De plaatselijke beeldhouwer leverde alleen op bestelling, maakte geen vrij ontwerp en dus alleen waarnaar gevraagd werd. Het is dan ook in de bloeiende handelssteden van de noorde lijke Nederlanden en voor dit artikel voor Zeeland, voor Schouwen-Duiveland vooral Zierikzee en Brouwershaven, waar de schoorsteenpartijen in de voor die dagen nieuwe stijl aanwezig zullen zijn. Omdat de nieuwe rijken hun wel vaart wilden laten blijken, kozen ze begrijpelijkerwijs heel bewust voor de voor deze tijd moderne stijl. Vanwege hun toen nog volstrekt andere levensvisie dan de toenmalige in kleine kring heersende calvinistische overtuiging koos men in plaats van bijbelse, eerder voor allegorische of uit de Griekse mythologie stam mende figuurvoorbeelden.7 Toen in ons land deze eerste Hollandse renaissance schoorstenen ontstonden, bouwde men in de omgeving nog volop in laat-gotische stijl. Van kariatide en atlant tot tegelpilaster Meestal en dan vooral op de wat latere uitvoeringen in de Renaissance, betreft het niet een volledig losse of grotendeels los van zijn achtergrond staande kari atide of atlant, maar zit de figuur stevig vast aan de rest van de haardzijwang en steekt in zijn onderste en middelste deel nauwelijks meer uit de haardachterwand naar voren. Het betreft ook niet meer een menselijke figuur volledig ten voeten uit, doch wordt meer alleen het menselijk torso met hoofd staande op een zich naar beneden verjongende schacht. De Adam en Eva figuren waren als atlant en kariatide al geen echte vrij in de ruimte staande figuren, zoals bij het Erechtheion op de Acropolis in Athene wel het geval is, maar worden nu aan de achterwand stevig verankerd als herme.8 De naar beneden zich verjongende zuil of schacht is meestal op de renaissance-herme versierd met verticaal aangebrachte cannelu res of met schubben, soms echter met een vruchtenfestoenrank en slechts zelden wordt deze geheel vervangen door een om elkaar heen gewonden dubbele zee meerminnen staart. Zoals reeds gezegd staat de mannelijke figuur steeds links, de vrouwelijke figuur steeds rechts van het openhaardvuur. Ongeacht kariatide, atlant of herme, alle staan op een rechthoekig piëdestal of voetstuk. Deze is aan zijn voorzijde meestal versierd met een masceron van een leeuwenfiguur. Het ver naar voren uitsteken van de boven het hoofd van de kari atide, atlant of herme-torso staande voluutfiguur is nodig om zoveel mogelijk de erboven gelegen boezem te ondersteunen. Deze voluutfiguur, de schacht als kari atide, atlant of herme en het piëdestal zijn gegroeid uit wat in de Middeleeuwen de scöresteen heette. Toen in het begin van onze Gouden Eeuw de opkomende middenstand ook in zijn huizen een fraai uitgevoerde openhaardpartij wilde aanleggen, is men gaan zoeken naar een goedkopere oplossing voor de toch altijd dure op aanvraag door de stadsbeeldhouwer te maken zandstenen kariatide, atlant of herme. Pas gestichte Rotterdamse majolicabedrijven9 kwamen met de juiste oplossing (Van den Berge 1998). Deze bestond uit een geschilderde uitvoering van de zandste nen steunfiguur op een verticale baan van tegels. Van de open schouw werd de 67

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 69