fenomeen terug vinden. Als reminiscentie aan zijn vroegere drie dimensionale verleden, voorziet men op de tegelpilaster de zuilschacht of wijnrank aan de van het midden afgekeerde zijde van een dikkere (schaduw-) streep. De allereerste tegelpilasters waren links en rechts aan elkaar gelijk, zij het de één in een vrouwelijke en de ander in een mannelijke uitvoering. Al onder de eer ste Rotterdamse blauwe éénrijige tegelpilasters komen voor de twee voor een schoorsteen benodigde tegelpilasters een ten opzichte van elkaar gespiegelde afbeelding voor (afb. 11). Het kan zelfs zo ver gaan, dat wanneer tekst binnen de pilaster gebruikt wordt, deze ook gespiegeld wordt weergegeven. We zien dit oncler meer bij het gebruik van het devies van de orde van de Kousenband 'Honi soit qui mal y pense' [wee hem die er kwaad van denkt] om het wapen van de stadhouder-koning Willem III.10 Alhoewel op deze twee tegelrijige obe lisk-wapenpilaster het piëdestal ook al een gespiegelde afbeelding laat zien, zijn aanvankelijk (op de wat oudere) andere tegelpilasters de afbeeldingen op de piëdestals aparte ontwerpen, die op hun beurt deel uit kunnen maken van een serie pendantafbeeldingen. De dertien tegels hoge tegelpilasters kwamen in de verdrukking toen het ver anderende modebeeld bij stadse patriciërs het aanbrengen van een steeds lage re schoorsteenmantel noodzakelijk maakte. Onder deze nieuwe -voor die tijd moderne- verlaagde schoorsteenboezems was geen plaats meer voor een der tien tegels hoge pilaster, terwijl men als regel de tegelpilaster niet kleiner ging maken. Vooral op instigatie van de uit Frankrijk uitgeweken hugenoot Daniel Marot, hofarchitect van stadhouder Willem III, treft men tegen het begin van de achttiende eeuw in deftige behuizingen meestal het zogenaamde driedelige type schoorsteen aan, welke zich zal handhaven tot de periode rond 1760. Een derge lijke schoorsteen is opgebouwd uit een relatief lage schoorsteenboezem en man tel, waarbij de opgaande boezem aanvankelijk wordt verdeeld in een onderge deelte dat uitgevoerd is met beeldhouwwerk, een spiegel of een aantal consoles waar oosters porselein op geplaatst kan worden en een bovendeel waarin een schilderstuk kan worden opgenomen (Terlouw 1988). Een dergelijke constructie heeft onder andere ook in Zierikzee bestaan in het in 1939 gesloopte voorname woonhuis 'De Mossel' op het Havenpark (afb. 12). Met zijn heldere geleding en strakke indeling vertoont de opbouw van deze schoorsteen een aantal duidelijk karakteristieken van de vormentaal van de zuivere Franse Lodewijk XIV archi tectuur. Op de plaats waar vroeger de zandstenen steunfiguren of de tegelpilas ters gezeten zouden hebben, zijn nu in hout uitgesneden fruitguirlandes aange bracht. Toch zijn de vroeger onder de schoorsteenmantel staande steunfiguren niet geheel uit beeld verdwenen. Deze zijn nu geplaatst boven de schoorsteen mantel. Ze staan nog steeds op een piëdestal. Links zien wij Apollo met zijn lier, rechts Flora. Hoewel in die tijd het door Italianen ontwerpen en/of uitvoeren van stucdecoraties in barokke vorm veld won, lijken de versieringen van de haard- partij van dit inmiddels afgebroken huis 'De Mossel' nog in hout uitgevoerd te zijn geweest. Mocht vanaf 1700 bij het stedelijk patriciaat in Holland en Zeeland de open haard met een schouwboezemhoogte waaronder nog pilasters konden worden geplaatst verdwijnen, daarbuiten op boerderijen op het platteland blijft het open vuur, waarboven nog steeds het aanbrengen van een grote rookvang nodig blijft, bestaan tot ver in de 19^e eeuw.11 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2006 | | pagina 71