bezetter het Leger had ontbonden en het vermogen verbeurd. Ook was een gevolmachtigd beheerder aangesteld over de bezittingen. Er restte de beide officieren eigenlijk niets anders dan het korps te verlaten en ander werk te zoeken. Toch hebben ze dat niet gedaan. In afwachting van verdere berichten bleven ze op hun post ondanks het feit dat er onzekerheid was over hun toekomst. De plaatselijke soldaten schoten te hulp en nodigden hun officieren uit om bij hen te eten. Intussen was er intensief overleg tussen enkele stafofficieren in Amsterdam en de gevolmachtigd beheerder op welke wijze de kerkelijke activiteiten voortgang konden vinden. Zij kregen toestemming een kerkgenootschap te beginnen waarin de voormalige korpsen werden samengebracht: de Nederlandsche Geloofsgemeenschap Het Leger des Heils. Nadat de korpsofficieren van Zierikzee het officiële bericht hadden ontvangen, konden de doordeweekse activiteiten vanaf 4 mei in de Poststraat weer worden hervat met als beperking dat het uniform verboden was en geen legertermen mochten worden gebruikt. Het collecteren en colporteren met de Strijdkreet was echter verleden tijd. Bovendien werd de padvinderij ontbonden. De leidster van deze padvindersgroep sympathiseerde met de bezetter. Omdat de groep nu ontbonden was, besloot ze daarom leidster te worden van de Nationale Jeugdstorm. De meeste leden van de Legerpadvinderij volgden haar. Volgens het predikbeurtenoverzicht werd op zondag 8 juni 1941 de eerste samenkomst van de Geloofsgemeenschap gehouden in de zaal aan de Poststraat. Adj. Ras werd toen genoemd mej. Ras. Eind september 1941 moest men de zaal aan de Poststraat opnieuw verlaten. Vanaf 28 september werden de samenkomsten gehouden in de Lutherse Kerk in het Gat van West Noordwesten. Wanneer de Lutherse gemeente op zondagmorgen dienst had, werd uitgeweken naar de zaal van het Christelijk Jongelieden Verbond in het Visslop. De samenkomsten stonden voor de overgrote meerderheid onder leiding van mej. Ras. Een enkele keer had mej.Torenbeek de leiding. Op 20 december 1942 kwam het Legergebouw weer beschikbaar en keerde het korps terug op de vertrouwde plek. De diensten op 25, 26 en 27 december stonden onder leiding van mej. Ras. Tot aan de evacuatie in 1944 bleef men in het eigen gebouw. Vanaf 5 december 1943 staan de samenkomsten onder leiding van de dames Berendsen en Akkerman. Inmiddels had de Geloofsgemeenschap de beschikking over een eigen blad: Het MeededelingenbladDit predikbeurtenblad vermeldde dat de samenkomsten druk bezocht werden, vanaf het moment dat het korps in de Poststraat terug was. Broeder P. Bakker, de korpssergeant-majoor schreef dat de vroegdienst van kerstfeest 1943 meer dan negenhonderd bezoekers telde!6 De eerste jaren van de bezetting probeerde de bezetter Nederland te reorganiseren naar nationaal-socialistische principes. Daarbij werd het niet-joodse deel van het Nederlandse volk ontzien. Maar toen gaandeweg de oorlog voor de Duitsers ongunstiger verliep, verzwaarden zij het regime. Dit had ook gevolgen voor de bevolking van Zierikzee. Na het wegvoeren van joodse burgers, werden na verloop van tijd ook mannen opgepakt en verplicht tewerkgesteld. Het dieptepunt voor korps Zierikzee ontstond ongetwijfeld toen op 17 februari 1944 per proclamatie bekend werd gemaakt dat de bezetter Schouwen-Duiveland tot niemandsland had verklaard. Iedereen moest voor 5 maart de stad hebben verlaten. De officieren en soldaten volgden de order op. Waarheen de officieren en soldaten werden 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2007 | | pagina 108