het kind en zijn of haar ontwikkeling altijd centraal. Hij zag er bijvoorbeeld niet tegenop om ouders te corrigeren als hij meende dat zij niet goed bezig waren in het opvoedingsproces of de belangen van het kind te zeer ondergeschikt maakten aan andere zaken. Menig huisbezoekje is er in dit verband afgelegd en op school werden vele corrigerende gesprekken gevoerd. Zijn aanpak was direct en transparant. Als hij op school bijvoorbeeld een keer een 'pedagogische tik' had uitgedeeld of een strenge straf had opgelegd, ging hij vaak 's avonds even thuis langs om de ouders in te lichten over het hoe en het waarom, niet zelden voorzien van een ongevraagd pedagogisch advies. Voor het kind in kwestie betekende dit vaak een dubbele straf, want ouders deden er dan vaak nog een schepje bovenop. Sommigen van hen praten daar nu nog over.... Deze manier van werken en optreden had heel veel te maken met zijn directheid en openhartigheid. Breetvelt had de gewoonte om rechtuit zijn mening te zeggen, wetend dat niet iedereen die in alle gevallen deelde, daarbij echter nooit het conflict maar veeleer de consensus zoekend. Onderwijsinspecteur Wolf typeerde hem bij zijn afscheid als '....een exclusieve figuur, een vakman, een bohémien met het hart op de lippen'. Over dingen als bijvoorbeeld de invoering van de Mammoetwet (1968) kon men eindeloos met hem discussiëren, maar hij had er geen goed woord voor over. Kleinkinderen die het onderwijs in wilden, gingen niet meer naar de Kweekschool maar naar de Pedagogische Academie (PA). Allemaal van die nieuwetijdse toestanden daar', aldus opa Breetvelt. Hij toonde zich daar verre van gerust op en dat kon volgens hem nooit veel goeds betekenen! Breetvelt was als schoolmeester streng, doch rechtvaardig. Een autoriteit die zowel bij ouders als leerlingen veel respect afdwong en op een natuurlijke wijze. Niet alleen door wat hij zei of deed, maar vooral ook door zijn verschijning en lichaamstaal. Recht Meester Breetvelt (met de onafscheidelijke hoed) temidden van 'zijn' leerlingen op het schoolplein van school aan de Nieuwe Bogerdstraat te Zierikzee. (Collectie Familie Rosmolen-Murre Zierikzee). 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2010 | | pagina 108